Door Hafid Bouteibi op 19 september 2019

Bijdrage PvdA nav de notitie Participatiewet Eindhoven

Belangrijkste uitgangspunten:

• Iedere partner doet waar ze goed in is
  • Iedere partner draagt 100% verantwoordelijkheid voor de gestelde doelen
  • Hoe minder onafhankelijke afdelingen hoe beter

Voorgenomen beslispunten

1. Wij Eindhoven organiseert de poort voor activering
  2. Gemeente verantwoordelijk voor de poort naar werk
  3. Participatie en WGT (werkgelegenheidsteam) gaan samen in 1 organisatie

1. Wij Eindhoven organiseert de poort voor activering

Wij Eindhoven gaat doen waar ze goed in is. Mensen activeren, ondersteunen en de aandacht en zorg geven die ze nodig hebben. Dit wil zeggen dat wat ons betreft Wij Eindhoven niet meer belast wordt met het doel uitstroom naar werk. Wij hebben begrepen dat dit al het geval is. Zoals het nu geregeld is doet Wij Eindhoven de screening van nieuwe instroom. Mensen die kunnen uitstromen naar werk gaan naar het PB. Dit blijkt zo een 80% van de instroom te zijn. mensen die niet voor uitstroom in aanmerking komen blijven bij Wij Eindhoven voor activering, buurt in bloei, vrijwilligerswerk etc. wij denken dat hiermee Wij Eindhoven doet waar het goed in is.

Echter, Voor ons nog niet voldoende want Wij Eindhoven organiseert wel de poort naar werk. De PvdA stelt voor om deze poort naar werk niet te beleggen bij WIJ Eindhoven. Immers, doe waar je goed in bent en daar organiseer je ook de poort voor. Wij vinden het organisatorisch en qua dragen van verantwoordelijkheid niet logisch om de instroom naar werk te laten organiseren door een partner die niet verantwoordelijk wordt gehouden voor de uitstroom. Verder vinden wij dat Wij Eindhoven niet het DNA bezit noch de associatie heeft ontwikkeld die nodig is voor werkzoekenden in onze stad. Wij Eindhoven is zorg en hulpverlening.

Wij geloven ook dat het tijd wordt dat Wij Eindhoven zich mag richten op haar kerntaken zonder dat wij als gemeente daar steeds een andere taak bovenop gooien.

1. Gemeente organiseert de poort naar werk

De gemeente Eindhoven wordt verantwoordelijk voor de poort die uiteindelijk moet leiden tot uitstroom naar werk. De stelling is dat de poort naar werk een kernverantwoordelijkheid is die het best gedragen kan worden door de gemeente zelf. De PvdA gelooft in deze stelling omdat de succesfactor op dit moment ligt in het uitgangspunt dat iedere partner binnen de Eindhovense PW gaat doen waar het goed in is. Dit betekent overigens ook dat werkzoekenden die zich melden bij de gemeente, wanneer dit nodig is, ondersteuning kunnen krijgen van Wij Eindhoven. Andersom natuurlijk ook. Wanneer bij Wij Eindhoven blijkt dat de kans op werk groter wordt geacht dan verwacht, wordt er gebruik gemaakt van de diensten van de gemeente.

1. Participatie en WGT gaan samen in 1 organisatie

Als het gaat om het participatiebedrijf zien wij dat deze een directe relatie heeft met het WGT. Ze zijn afhankelijk van elkaar maar opereren in structuur (verschillende afdeling) onafhankelijk van elkaar. Immers, het zijn organisatorisch onafhankelijke doch directe partners van elkaar. Wij vragen de wethouder waarom we niet kiezen voor 1 organisatie met hierin het PB en wgt? Als we het erover eens kunnen worden dat deze twee organisaties 1 moeten worden, dan kunnen wij ons zelfs voorstellen dat de poort naar werk bij deze nieuwe organisatie komt te liggen.

Samenvattend zou je kunnen zeggen dat wij vinden dat Wij Eindhoven niet de verantwoordelijkheid zou moeten dragen voor de poort naar werk en dat PB en WGT 1 organisatie zou moeten worden. Waar de poort naar werk moet liggen lijkt ons het verstandigst bij PB en WGT (samengevoegde organisatie) maar we staan open voor alternatieven.

In een ideale situatie komt iemand die op zoek is naar werk bij de gemeente binnen en constateren we dat er meer nodig is dan alleen begeleiding naar werk. Er wordt contact opgenomen met WIJ Eindhoven die door interventies de kans op werk groter maakt.

In een ander situatie is er hulp nodig vanuit het PB en wordt de kans op werk door hen vergroot.

Tegelijkertijd zien we dat doordat de gemeente aan de slag kan gaan met de doelgroep waar ze het meeste ervaring mee heeft, de uitstroomcijfers stijgen. Als dit niet het geval is dan leidt evaluatie en reflectie in ieder geval tot bijsturing binnen de eigen organisatie. We kunnen niet meer wijzen naar elkaar en dat is goed!

Ondertussen hebben we WIJ Eindhoven in haar kracht gezet en laat het ons ieder jaar weten dat een grotere groep mensen, waar we de afgelopen jaren onvoldoende naar om hebben gekeken, geactiveerd hebben. Aan de hand van concrete doelen kan WIJ Eindhoven rapporteren over de doelen die horen bij haar DNA.

Wellicht zien wij het te rooskleurig maar wij geloven in bovenstaande en denken dat alle partners hierbij gebaat zijn.

Hafid Bouteibi

De afgelopen 8 jaar in de gemeenteraad heb ik geleerd dat politiek onlosmakelijk verbonden is met lef. We hebben veel wetten op ons af zien komen waar we niet blij mee waren. We hebben het lef getoond deze naar onze redelijkheid uit te voeren en soms zelfs naast ons neer te leggen. Kijk bijvoorbeeld naar

Meer over Hafid Bouteibi