Door Hafid Bouteibi op 14 november 2019

Islamitische weekendscholen

Voorzitter,

Laten we als PvdA duidelijk zijn als het gaat om instellingen die de wet overschrijden. Ontoelaatbaar en vanzelfsprekend moet de wet gehandhaafd worden. Naast de wet kan het ook zijn dat instellingen de democratische orde ondermijnen of breed maatschappelijk geaccepteerde normen overschrijden. Ook hiervan vindt de PvdA dat de gemeente deze instellingen moet wijzen op het geconstateerd gedrag en wij zijn blij te lezen in de beantwoording van de raadsvragen dat dit in onze stad ook als zodanig gebeurt. Wij vernemen dat dit door de gemeente adequaat en met respect plaats vindt.  Complimenten hiervoor! Ik moet zeggen dat we ambtenaren veiligheid hebben die hun werk buitengewoon goed verstaan.

De lpf vraagt ons een standpunt te vormen over hun stelling om islamlessen te weren uit door de gemeente gesubsidieerde gebouwen. Om deze vraag beter te begrijpen willen wij de LPF vragen of ze bedoelt alle religieuze danwel ideologische activiteiten te weren of alleen de islamitische? Geldt dit alleen voor lessen aan de extremistische kant of überhaupt?

Verder vraagt LPF om een onderzoek. Weet de LPF dan niet dat er reeds een onderzoek loopt? Zo ja, wat is uw aanvullende vraag?

De LPF vraagt ook hoe we het lesmateriaal van een islamitische school neutraal kunnen maken? Niet antiwesters of homofoob. De LPF gooit hier een aantal zaken door elkaar; religieus onderwijs wordt religieus genoemd omdat het niet neutraal is. Anders had het openbaar of neutraal onderwijs geheten. Maar de LPF heeft gelijk wanneer ze zegt dat lessen die anti democratisch en anti andersdenkenden of homofobies of islamofobies is, wij als gemeente de grens moeten trekken. Dit doet de gemeente weten wij en de PvdA heeft hier alle vertrouwen in.

Hafid Bouteibi

De afgelopen 8 jaar in de gemeenteraad heb ik geleerd dat politiek onlosmakelijk verbonden is met lef. We hebben veel wetten op ons af zien komen waar we niet blij mee waren. We hebben het lef getoond deze naar onze redelijkheid uit te voeren en soms zelfs naast ons neer te leggen. Kijk bijvoorbeeld naar

Meer over Hafid Bouteibi

Waar ben je naar op zoek?