Door Yasin Torunoglu op 13 maart 2015

Ruimte!

In Eindhoven hebben we verbazingwekkend veel openbare ruimte. Een paar (afgeronde) cijfers die dat goed laten zien: 4 miljoen vierkante meters aan asfalt, 8 miljoen aan klinkers, 10 miljoen aan beplanting en 300.000 aan onverharde wegen en fietspaden. In totaal is er in onze stad 132 vierkante meter per inwoner. Er zijn maar weinig steden in Nederland waar inwoners zoveel ruimte hebben.

De afgelopen jaren is er stevig geïnvesteerd in het onderhoud van de Eindhovense wegen en groenvoorzieningen. Dat zie je terug in de tevredenheidscijfers van inwoners over de openbare ruimte. Zo is 84% van de Eindhovenaren tevreden met de hoofdwegen in onze stad en geven ze gemiddeld een 7- voor het openbaar onderhoud.

Het motto van de gemeente Eindhoven op dit vlak is ‘Schoon, heel en veilig’. Dat doet de gemeente niet alleen, maar liefst zo veel mogelijk samen. Met u. In de ene wijk onderhouden de bewoners bijvoorbeeld zelf een grasveld. In een andere wijk geven ze aan dat ze met minder schoon tevreden zijn om wat meer groen te krijgen.

Ook op plekken waar geen mensen wonen zouden we de stad samen moeten onderhouden. Hoe dan? Nou, als u bijvoorbeeld uw afval mee naar huis neemt na een zonnige middag in het park, hoeft de gemeente minder op te ruimen. Voor u een kleine moeite, voor de stad scheelt het flink aan kosten. Dat geld kunnen we goed gebruiken voor andere belangrijke zaken in onze stad zoals zorg, werk en onderwijs. Kortom: zo creëren we samen ruimte voor anderen. Doet u mee deze zomer?

Yasin Torunoglu

Yasin Torunoglu (Eindhoven, 1982) studeerde – na MAVO, MBO en HBO – Internationale Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn studie ging hij als managementtrainee aan de slag bij energiebedrijf Essent. Van 2006 tot eind maart 2013 was hij gemeenteraadslid voor de PvdA in Eindhoven. Sinds maart 2013 is hij wethouder Wonen, Wijken, Ruimte,

Meer over Yasin Torunoglu