Door Ward Overeem op 22 december 2015

Opleiden met perspectief op een echte baan!

De PvdA wil er alles aan doen om mensen een kans te geven op werk. Werk biedt een eigen inkomen. Maar werk is meer. Het hebben van collega’s, meedoen. Eindhovenaren met een opleiding de kans te geven op betaalde baan verdient dan ook de steun van iedereen. Maar een opleiding van een jaar zonder kans op een baan. Daar heeft de PvdA moeite mee. En dat is nu net wat het Ouderen Appèl voorstelt. Zij willen kost wat kost dat het project van Zorgwacht doorgaat. In dit project krijgen mensen uit de bijstand een erkende opleiding richting Helpende zorg & welzijn op mbo niveau 2. Met zo’n diploma is de kans op werk erg klein. De kenners van de arbeidsmarkt, zoals de Stichting samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (S-BB), zeggen dat een afgeronde opleiding Helpende Zorg & Welzijn in onze regio een hele geringe kans op werk geeft. En van het UWV begrijpen we dat nog veel mensen met zo’n opleiding in onze regio in de WW zitten. Daarnaast wordt dit beeld- bij navraag van de PvdA- bevestigd door zorginstellingen in onze regio.

Niek Rennenberg van het OAE kan, als MBO docent, deze cijfers kennen. Daarom de oproep aan het OAE om samen onze energie te steken in opleidingen waar wel kans op werk is. Dan bieden we onze mensen in de bijstand geen valse hoop maar een echte kans op werk.

Baangaranties
Tijdens de laatste raadsvergadering gaf het college aan dit opleidingsproject van Zorgwacht niet te willen steunen vanwege de kleine kans op werk. Het OAE gaf toen aan dat een uitzender uit Tilburg wel een baangarantie zou willen geven. Omdat de PvdA Eindhoven graag zorgvuldig te werk gaat heeft het contact opgenomen met betreffende uitzender en is duidelijk geworden dat van baangaranties of de toezegging ervan in het geheel geen sprake is. Zorgwacht heeft namelijk alleen enkele keren telefonisch contact gehad om een vrijblijvende afspraak te maken voor in januari. Ook deze uitzender met kennis van de lokale arbeidsmarkt onderschrijft de beperkte mogelijkheid op concreet werk in de zorg op niveau 2 in onze regio. Wij betreuren het dan ook dat deze potentiële deelnemers door het OAE een worst is voorgehouden.

Biedt mensen echt een alternatief
De PvdA zal daarom de Wethouder oproepen om de kleine groep die mogelijk zou gaan deelnemen aan de opleiding via Zorgwacht, op korte termijn uit te nodigen, zodat zij waar mogelijk een goed alternatief krijgen aangeboden dat wel uitgaat van een eerlijk perspectief en een duurzame kans op werk.

Ward Overeem, woordvoerder zorg, PvdA raadslid
Hafid Bouteibi, woordvoerder werk en inkomen, PvdA raadslid

Ward Overeem

Mijn naam is Ward Overeem, lijst 1 plaats 8. Raadslid voor onze prachtige gemeente Eindhoven en kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Op dit moment ben ik werkzaam bij Metechnica BV als landelijk arbeidsmarktcoach en eigenaar van Bureau Re-Ward. Verder ben ik betrokken inwoner van Eindhoven en zet ik mij graag in voor