Gezamenlijke manifest ‘Linksaf bij afslag Brainport’

Door Mieke Verhees op 13 maart 2022

Linkse partijen komen met gezamenlijk manifest in Brainport-gemeenten

PvdA en GroenLinks: eerlijkere bijdrage van grote bedrijven aan opgaven Brainportregio

Grote bedrijven moeten eerlijker bijdragen aan de grote opgaven in de Brainportregio. Dat stellen PvdA en GroenLinks in het gezamenlijke manifest ‘Linksaf bij afslag Brainport’. De linkse partijen willen met de opbrengsten een Brainportfonds oprichten, waarmee wordt geïnvesteerd in belangrijke thema’s zoals wonen, klimaat, voorzieningen, werk, groen en onderwijs.

De Brainportregio, die wordt gevormd door de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant, heeft een Mainportstatus gekregen van de Rijksoverheid. Daarmee komt de komende jaren veel geld beschikbaar voor de regio. Volgens PvdA en GroenLinks staat de Brainportregio nu voor een kruispunt hoe dat geld verdeeld wordt. De partijen willen daarbij dat lusten en lasten hand in hand gaan, de zwaarste schouders de sterkste lasten dragen en dat de vervuiler betaalt.

Dat betekent volgens PvdA en GroenLinks dat de grote bedrijven eerlijker moeten bijdragen aan de opgaven in de Brainportregio. Met de opbrengsten willen PvdA en GroenLinks een Brainportfonds oprichten, waarmee wordt geïnvesteerd in belangrijke thema’s: betaalbaar wonen, actie voor klimaat, voorzieningen in buurten & kernen, eerlijk werk & inkomen, groen voor mens en dier en innovatieve onderwijsregio. Als de bijdrage niet vrijwillig gaat, willen de partijen lokale belastinginstrumenten inzetten.

Het manifest is een samenwerking tussen PvdA en GroenLinks in de gemeenten Bergeijk, Best, Bladel (PRO5), Eindhoven, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Reusel – De Mierden, Someren, Son & Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Doordat er regionaal wordt opgetrokken, kunnen de partijen een gezamenlijke vuist maken in de Brainportgemeenten. Daarnaast kan het manifest inbreng vormen in de lokale coalitieonderhandelingen.

Download hier de volledige tekst van het PvdA en GroenLinks Manifest: Linksaf bij afslag Brainport

Brainportbid: brede welvaart voor iedereen

We zien zes speerpunten om de komende jaren in te investeren. Die bundelen we in ons linkse Brainportbid.

1. Betaalbaar wonen

Van woningmarkt naar volkshuisvesting! De gemeente pakt regie om de wooncrisis tegen te gaan. Dus meer betaalbare woningen, meer sociale huur en het aanpakken van huisjesmelkers en speculanten. Grote bedrijven betalen mee aan de woningen voor hun werknemers.

2. Actie voor klimaat

In Brainport lopen we voorop om klimaatverandering tegen te gaan. Innovaties uit Brainport krijgen ruim baan, maar daar staan harde klimaatdoelen tegenover. Grote bedrijven brengen hun uitstoot fors terug voor een leefbare aarde en schone lucht.

1. Voorzieningen in buurten & kernen

In een fijne stad of fijn dorp moet er voldoende te beleven zijn. We investeren daarom in voorzieningen in buurten en kernen. Van theater tot sportveld, van ontmoetingscentrum tot levendige pleintjes. Niet als impuls voor het vestigingsklimaat, maar omdat we het leven voor mensen fijner willen maken.

1. Eerlijk werk & inkomen

Iedereen die dat wil moet kunnen rekenen op een vaste baan en een eerlijk inkomen. De grote verschillen in arbeidsvoorwaarden in onze regio zijn niet uit te leggen. We willen daarom een quotum voor vaste banen bij de grote bedrijven. We gaan armoede en schulden tegen, ook door ruimhartig te zijn met de bijstand.

1. Groen voor mens en dier

We moeten onze ruimte met steeds meer mensen delen. Juist nu de gevolgen van klimaatverandering steeds heviger worden, werken we aan een fijne leefomgeving. We vergroenen onze straten, pleinen en bedrijventerreinen. Steden en dorpen verbinden we door groen en natuur. Goed voor mens én dier.

1. Innovatieve onderwijsregio

We zien bij heel veel belangrijke sectoren een tekort aan arbeidskrachten: in de techniek, energietransitie en publieke sector. We zijn een echte innovatieve onderwijsregio met MBO’s, HBO’s en een universiteit. Laten we daar gebruik van maken door met scholingsprogramma’s de talenten van onze inwoners, jong én oud, veel beter te benutten.

Mieke Verhees

Eindhoven groeit en bloeit. Kies in maart voor PvdA en groei mee! We wonen in een stad die alles heeft: we hebben prachtige wijken én high tech campussen. We hebben een ons-kent-ons mentaliteit én we doen zaken met de hele wereld. We zijn een verzameling dorpen én we zijn een wereldspeler in het doen van

Meer over Mieke Verhees