Door Edith van Dijk op 8 januari 2016

Lab-1 op Campinaterrein of niet.

Goed nieuws voor Lab-1 en Stichting Concrete. Na een lang jaar van zoeken. Eindelijk plek. Of toch niet?

Lab-1 is een cultureel concept dat succesvol draaide in het oude Natlab. Eens per maand kwamen kunstenaars, makers van installaties, films, muziek en nog veel meer, bij elkaar en bouwde een feestje. Een bijzonder, creatief en zeer succesvol concept van cultureel ondernemen. Past helemaal in Eindhoven. Ze draaide ondermeer tijdens de DDW. Het concept was zo succesvol dat wethouder Schreurs het initiatief omarmde en langer verblijf in het oude Natlab mogelijk maakte.

November 2014 was het helaas einde oefening voor Lab-1 door de bouwplannen van het St. Lucas College.

Lab-1 in de persoon van Chris de Zeeuw van Stichting Concrete ging op zoek naar een nieuwe locatie. Heel veel locaties en mogelijkheden passeerde de revue. Zoals Strijp-T, Sectie-C, Strijp-S, VDMA, Van Gend en Loos, Schellensfabriek, Designhuis, NRE, TD gebouw, etc. Chris liet Arnold Raaijmakers en mij geregeld weten hoe het ging. Het ging met ups en downs. De PvdA vindt dergelijke initiatieven belangrijk en heeft het college over huisvesting regelmatig vragen gesteld. Zie artikel Studio 040.

Een week voor de kerst kwam het bericht. Lab-1 gaat naar het voormalige koelhuis van de Campina aan de Kade. Einde zoektocht Lab-1 en begin van Lab-2. Er was heel veel werk verzet voordat Lab-2 kon starten, zoals het regelen van de vergunningen en het opknappen van het gebouw. De krakers hadden het pand volledig gestript om het maar netjes te zeggen. Alles was eruit. Elektriciteitskabels waren weg. Het dak lekte. Te gek voor woorden.

En dat is helaas de reden dat Lab-2 uiteindelijk niet naar het koelhuis gaat. We blijven Lab-1 daar waar mogelijk ondersteunen in hun zoektocht naar nieuwe huisvesting.

Edith van Dijk

‘Voor een andere iets kunnen betekenen’, dat staat voor mij als raadslid voorop. Mijn naam is Edith van Dijk en bijna 4 jaar raadslid voor de PvdA in Eindhoven. Ik heb Eindhoven op een andere manier leren kennen. En vooral heel veel mensen ontmoet. Zo sprak ik met inwoners uit verschillende wijken en buurten over

Meer over Edith van Dijk