Door Edith van Dijk op 18 mei 2014

De week van Edith van Dijk

Afgelopen week was een bijzonder week. Van laatste puntjes op de i voor het coalitieakkoord tot de presentatie van het akkoord. Dit is mijn eerste ‘De Week van …’.

Maandag 12 mei
Deze week start met de laatste besprekingen van het coalitieakkoord in de fractie. Een goed akkoord waar we ons allemaal in kunnen vinden. Complimenten voor Mieke, Yasin, Staf en Arnold. Mooi om te zien hoe de eerste stappen gezet tijdens het fractieweekend na de verkiezingen, nu in het akkoord terugkomen. Voor mij als nieuweling in de fractie een bijzonder proces om mee te maken.

Dinsdag 13 mei
Een drukke dag. ’s Ochtend vroeg naar de oogarts. Ogen laten controleren. ’s Middags een eerste gesprek bij het UWV met mijn werkcoach. Een goed gesprek over wat raadslid worden voor gevolgen met zich meebrengt nu ik sinds 1 mei weer op zoek naar werk. Eind van de middag naar de zeer leerzame training over het jaarverslag. Met een interactieve quiz worden we bekwaam door het jaarverslag geloodst. Financiën heeft altijd mijn interesse. Wat we ook besluiten, er komt altijd een financiële onderbouwing bij kijken. ’s Avonds zijn Ab Oosting en Sjoerd Slaaf benoemd als commissieleden. Een mooi moment tijdens de raadsvergadering.

Woensdag 14 mei
Een rare dag. De afgelopen dagen flink voorbereid op mijn sollicitatiegesprek. Vragen bedenken, informatie zoeken over het project en de organisatie op internet. Nog even gebeld met het werving bureau of zij aanvullende informatie hebben. Het doet goed dat ik een gesprek heb. Ruim op tijd op pad, want je weet maar nooit. En ja hoor, pech. Op nog geen kilometer van het gesprek kom ik in een file te staan. Ik kan geen kant meer op door een ernstig ongeluk. Dit gaat lang duren. Meteen gebeld en ik mag een uur later komen. Fijn dat dit mogelijk is. Helaas leverde het gesprek geen werk op. Een andere kandidaat is geschikter. Jammer, maar ook dit hoort bij het zoeken naar werk.

Donderdag 15 mei
Even een dag bijkomen en iets leuk doen. Zoals ’s avonds het werkbezoek TU/e in het kader van het introductieprogramma voor de raadsleden (oud en nieuw). Vanavond ontmoeten we belangrijke partners voor de stad: de heer Wennink, CEO ASML, de heer Mengelers, voorzitter CvB TU/e en de heer Steinbuch, Distinguished University Professor TU/e.
Weer even terug op de TU/e, met herinneringen aan de colleges en vooral de maquettewerkplaats in het W-laag gebouw. Nu een enorme studiezaal en bibliotheek. De inleiding van de heer Wennink was leerzaam en inspirerend. Hij schetst een beeld van hoe ASML ingebed is in de regio, in Nederland, maar vooral ook in de wereld. De samenwerkingen met de universiteiten over de wereld, waar ASML haar bedrijven heeft zitten, maar ook de afhankelijkheid van haar leveranciers. 85% van de kosten voor het maken van de machines is uitbesteed aan leveranciers. Nederlandse en buitenlandse. Leveranciers en kenniswerkers zijn belangrijke dragers voor het bedrijf. Wat ik zelf bijzonder vind is de betrokkenheid van ASML bij het stimuleren van jongeren, ook meiden, om techniek te gaan studeren. Voor ASML is het belangrijk om aantrekkelijk te blijven voor hoor opgeleide mensen. Er werken 85 verschillende nationaliteiten. Kennis zit overal in de wereld, en velen willen maar wat graag bij ASML aan de slag. Een internationale school helpt om mensen hier naar toe te krijgen.

Daarna een bevlogen verhaal van de heer Mengelers over de grensoverschrijdende vraagstukken van de TU/e die ingebed zijn in de opleidingen. Vraagstukken rondom Schaarste van Water, Energie en bijzonder metalen, Klimaatveranderingen, Demografische ontwikkelingen, Verandering van machtsverhoudingen en Nieuwe Connectiviteit zijn ingebed in de 6 opleidingssegmenten: High Tech, Food, Smart Mobility, Materials & Chemistry, Design, Life Tech & Health.
Zelf liep ik van 1985 tot en met 1992 rond op de universiteit. Vanaf die tijd is veel veranderd. Het doet goed dat een universiteit zoals de TU/e een vertrouwd gegeven is in Eindhoven. Een verbonden universiteit, met loopbruggen tussen alle faculteiten. Verbonden met de industrie in de regio en daarbuiten. De heer Mengelers beschrijft de importantie van Brainport, een wereldwijd bekend merk. Hij spreekt over Triple Helix en Living Lab. Een mooie brug naar het nieuwe coalitieakkoord.
Tot slot nog een bezoek aan de Automotive & Robotics Lab met de heer Steinbuch. Even genieten van de leukste plekken op de TU/e, de werkplaatsen. Hier worden de dingen gemaakt die bedacht worden. En veel in opdracht van bedrijfsleven en ziekenhuizen, zoals bijvoorbeeld het Maastrichts Academisch Ziekenhuis. In een sneltreinvaart zien we een robot afval uit de slaapkamerhalen en in een prullenbak in een andere kamer stoppen. Zonder het blikje afval fijn te knijpen. We zien operatierobots voor minuscuul fijne handelingen. En tot slot nog even de Tesla van de professor zelf.

Heerlijk om weer even op deze plek rond te lopen. Een plek van grenzeloze ambities. Waar vast ook dingen mogen mislukken, want daar leer je van.

Vrijdag 16 mei
Een belangrijke dag. Het coalitieakkoord wordt gepresenteerd. Hiermee is het werk voor de formateurs gedaan en kunnen we bijna aan de slag met het nieuwe akkoord: Expeditie Eindhoven, iedereen mee.
Ik heb er zin in.

Zaterdag 17 mei
De rode slinger trok door Noord-Brabant. Een flinke groep PvdA-ers uit het Brabantse ging gezamenlijk met de kandidaten voor de Europese verkiezingen Kati Piri en Antoinette Knoet-Michels, én met TK-lid Attje Kuiken op pad. Van Bergeijk, naar Veldhoven, via Eindhoven naar Nuenen en tot slot Helmond. In iedere gemeente hebben we onder het genot van een prachtige zon, gesproken met inwoners, geflyerd en natuurlijk rozen uitgedeeld. 1000 stuks! Op de vraag: ‘Gaat u stemmen donderdag 22 mei’, kwamen vele positieve antwoorden en een enkele die het nog niet wist. Al met al een heerlijke campagnedag.

Edith van Dijk

‘Voor een andere iets kunnen betekenen’, dat staat voor mij als raadslid voorop. Mijn naam is Edith van Dijk en bijna 4 jaar raadslid voor de PvdA in Eindhoven. Ik heb Eindhoven op een andere manier leren kennen. En vooral heel veel mensen ontmoet. Zo sprak ik met inwoners uit verschillende wijken en buurten over

Meer over Edith van Dijk