Wijkvernieuwing

Door Mary Fiers op 9 december 2017

Vandaag waren we op pad in Woensel West. In een nieuw deel van deze wijk. Waarom? Samen met veel mensen uit de wijk, en professionele partijen zoals Trudo hebben we ons (vanuit de raad en het college) de afgelopen 10 jaar ingezet voor de wijkvernieuwing in deze wijk. Vandaag was het tijd voor een kleine enquete deur aan deur. Wat vinden de, deels nieuwe, wijkbewoners ervan?

Het is goed wonen in dit nieuwe deel van Woensel West. De buurt is echt verbeterd volgens de mensen die we spreken. De bewoners zijn over het algemeen erg tevreden. Alleen is wat ergernis over het parkeergedrag van enkele mensen (veelal ook buurtbewoners).
In dit deel van Woensel West wonen nieuwe en oude bewoners van Woensel West. De nieuwe bewoners komen overal vandaan. We spreken mensen uit Budel, Helmond, Utrecht, Breda, Iran en andere buurten uit Eindhoven. De nieuwkomers vinden het een prima woonplek. Sommigen werden voor de verhuizing wel gewaarschuwd door vrienden en kennissen. Woensel West had immers lang een slechte naam. Een van de bewoners wist zelfs te melden dat zijn oma in de wijk heeft gewoond, maar destijds vanwege het afglijden van de wijk verhuisd was. “Terug naar de oorsprong” dus en nu is het “een prima woonplek”. Mooi om te horen.

We spreken ook een mevrouw die 45 jaar aan de Edisonstraat heeft gewoond en dus nu, binnen de wijk, een nieuwe plek heeft gevonden. Ze mis de levendigheid en sociale binding van het leven aan de Edisonstraat. De mensen zijn hier meer op zichzelf. Zij zelf ook. En ze heeft geen voortuintje meer. Ze vraagt zich af of ze nog kan aarden op deze nieuwe plek. Terwijl we staan te praten loopt haar hond naar buiten. Naar de hond van de overburen. Het eerste voorzichtige contact is gelegd ….

Uiteraard hebben enkele bewoners ook nog wel wat tips voor de PvdA bij de verkiezingscampagne. Belangrijkste boodschappen: ook goede zorg in Eindhoven voor mensen met een kleine beurs en verklein de verschillen tussen arm en rijk. Nou dan zijn typisch PvdA-punten. Daar maken we ons ook de komende 4 jaar sterk voor.

Ondanks de gure wind en een beetje sneeuw was het een zeer geslaagde actie. Goede gesprekken met mensen over hun buurt.
Samen maken we de stad!

Volgende week weer!

fcveb

Mary Fiers

Met veel plezier woon ik in Eindhoven. Op mijn 17e ben ik hier gaan studeren en niet meer weggegaan. Eindhoven is de stad van de toekomst en nooit ‘af’. Er is letterlijk en figuurlijk ruimte om steeds weer nieuwe dingen te bedenken en te doen. Daar houd ik van! Samen de handen uit de mouwen.

Meer over Mary Fiers