Door Frank Depla op 20 maart 2016

Week van Frank Depla

Weekeinde
Een beetje de week van het voetbal, vrijdagavond 11 maart weer eens Fc Eindhoven supporteren! Met moeite langs Fc Volendam maar wederom gewonnen en hierna nog de gezellige businessclub bezocht. Zaterdag op de seizoenskaart van Edith naar PSV Heerenveen, en om het af te maken: dinsdag meegeleefd in Café Wilhelmina tot de laatste bal tegen de lat ging…

Tja en wat daar in Madrid is gebeurd met de muntjes gooiers, hoe kunnen enkele supporters de weg kwijt zijn en dat verder ook niemand corrigeert.? Terechte verontwaardiging, omdat we dit nooit normaal kunnen vinden, los van wat hieraan vooraf is gegaan. Dat neemt niet weg dat we trots zijn op ons PSV wat op een geweldige wijze strijd heeft geleverd. En dat feest komt er! En de discussie wie dat moet betalen? Lees mijn opinie

Maandag en Dinsdag
Deze dagen staan politiek in het teken van de raadsvergadering dinsdagavond.
Belangrijke zaken als financiering Brainport en de nieuwe nota bedrijventerreinennota worden besproken. En natuurlijk de ijsbaan, deel …. Heel veel inmiddels.
Wat betreft dat laatste, er ligt nu een helder aantal voorwaarden waarmee de markt vooruit kan. Ik heb vertrouwen dat dit voldoende geïnteresseerde ondernemers , dan wel een maatschappelijk ondernemer trekt om in te schrijven. Die laatste heeft wat de PvdA betreft de voorkeur, maar het belangrijkste is dat de ijsbaan überhaupt open blijft en dat een partij gedragen wordt door de grootste gebruikers, de verenigingen.
In de gemeenteraad hebben we nog eens ingebracht dat onze grootste zorg is hoe een dergelijke voorziening we terugkrijgen wanneer de pachtperiode voorbij is. Is de ijsbaan dan nog net zo’n van hoge kwaliteit als toen deze uit handen is gegeven? We kennen helaas hiervan genoeg voorbeelden. En je weet waar vervolgens de rekening komt te liggen, juist bij de belastingbetaler.
We hebben als PvdA het initiatief genomen om hierin de gemeente wat meer leidend te zijn, oa door het huidige onderhoudsprogramma , wat gewoon goed is , als uitgangspunt te nemen, en dit niet te laten opstellen door de nieuwe exploitant.

Dan een bijzonder moment, Mieke , Yasin en ik worden gefeliciteerd door het bestuur met 10 jaar raadslidmaatschap / 10 jaar lokaal bestuur! Het is nog steeds een eer om dit te mogen doen.

Woensdag en Donderdag
Woensdag van @erik Manders het raadslid van de PvdA in Venlo het bericht dat Duitsland niet wil investeren in de 2 sporen vlak over de grens. Dat zou betekenen dat treinverbinding Rotterdam, Breda, Eindhoven Venlo Düsseldorf niet doorgaat. Dat kan natuurlijk niet, van groot belang voor onze reizigers en ook voor de ons regionale bedrijfsleven, dus banen! D’66 heeft hierover al vragen gesteld aan onze eigen wethouder, maar het is vooral van belang om hierin gezamenlijk op te trekken: Brabant en Limburg.

Vrijdagmiddag
Naar Den-Haag , voor een mooie discussie over flexwerk samen met oa de Minister van Sociale zaken Asscher. Hij maakt zich hard voor zijn Wet, Werk en Zekerheid, Een minister met sociaal democratische idealen die zich inzet dat werknemer niet als wegwerpartikel worden gebruikt. We zijn het in Nederland normaal gaan vinden dat werknemers inwisselbaar zijn . Nog niet eens zo heel lang geleden stonden s ochtends drommen mensen voor de poorten van de fabriek in de hoop dat zij de gelukkige zouden zijn om uitgekozen te worden door de voorman om een dag te werken. Die tijd willen we niet meer terug, maar wanneer we alles om zijn beloop laten is die tijd wel zo terug.
Dat bleek wel uit het relaas van een werknemer welke 3 “ wegwerpbanen” heeft om van rond te komen: ’s ochtends de krant bezorgen, ’s middags een ronde post doen en ’s avonds in een magazijn aan de slag.

Genoeg strijd te leveren!

nb. Donderdag 19 mei zullen we op de ALV ook lokaal hierover met elkaar in PvdA in discussie gaan. Met oa de vakbond.

Zaterdagmiddag
We eindigen de week waar we mee zijn begonnen, VOETBAL, de belangrijkste bijzaak van onze wereld.
Ik bezoek de “Dutch Street Cup”, georganiseerd door het Leger des heils. Een voetbaltoernooi voor daklozen. Ik spreek een v/d organisatoren Marcel van Strien. Sport verbroedert, geeft structuur en zelfs kan het een eerste stap zijn richting een ‘normaal’ leven.  Het zou jammer zijn wanneer door geldgebrek dit initiatief niet wordt voortgezet.
Het leger zoekt sponsors bedrijven welke een team willen adopteren!

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen

Meer over Frank Depla