Sporten is en blijft voor iedereen – ook voor kinderen die extra aandacht nodig hebben.

27 november 2017

Eerder gepubliceerd op website van KNVB.
PvdA kandidaat raadslid Patrick van Tuijn is actief bij RKVV Brabantia. De KNVB heeft een artikel gepubliceerd over zijn initiatief om kinderen die extra aandacht nodig hebben, te ondersteunen zodat zij samen met andere kinderen kunnen voetballen. Lees hieronder het volledige interview.

“Laat je ‘moeilijke’ kinderen verloren gaan voor de club of probeer je hen te helpen? Patrick van Tuijn hoefde over deze vraag niet lang na te denken. Als initiatiefnemer van het project De Pedagogisch Coördinator bij RKVV Brabantia wil hij de kinderen en betrokken vrijwilligers extra begeleiding geven om op de juiste manier binnen de club te functioneren.

Het begon allemaal toen een jeugdspeler van de club plotseling moeilijk gedrag begon te vertonen. “Het was altijd een hele normale jongen, maar dat sloeg ineens om toen hij ouder werd. Trainers en leiders wisten met hem geen raad. Op een gegeven moment ontspoorde de jongen volledig en kwam er zelfs geweld aan te pas. We konden toen niet anders dan hem buiten de vereniging te zetten.”

Het incident zette Van Tuijn aan het denken. “Een groot gedeelte van de sociale contacten van die jongen is weggevallen. De kracht van sport kon niet meer bijdragen aan de opvoeding met mogelijk gevolgen voor de wijk en de maatschappij. Binnen de club is er niemand die in deze vaak complexe gevallen op de juiste manier weet te handelen. Wanneer we vroegtijdig een beroep kunnen doen op professionele ondersteuning hadden we het zover niet hoeven laten komen.”

Pilot

RKVV Brabantia nam vervolgens het initiatief om met de gemeente Eindhoven, Bureau Halt en de KNVB een pilot te starten om pedagogische hulp binnen de club mogelijk te maken. “We kwamen met Bureau Halt in contact omdat zij een veiligheidsanalyse van de club hadden gemaakt. Vervolgens zijn we samen met hen hierover plannen gaan maken en zijn daarna ook de Gemeente Eindhoven en de KNVB aangehaakt.”

De Gemeente Eindhoven dekt de kosten van de pilot, die loopt gedurende het voetbalseizoen 2017/’18, waarbij een pedagogisch coördinator vier uur per week voor de club actief is. “Hij loopt mee met diverse elftallen en probeert problemen bij kinderen vroegtijdig te signaleren. Vervolgens gaat hij het gesprek met ze aan en probeert trainers en leiders te ondersteunen en adviseren. Ook gaat hij regelmatig bijeenkomsten organiseren voor vrijwilligers hoe zij om moeten gaan met moeilijk gedrag.”

Behouden

Het mes snijdt aan twee kanten, weet Van Tuijn. “We hoeven niet meer bang te zijn voor kinderen met een rugzakje en kunnen ze behouden voor de club. Ook de vrijwilligers helpen wij hier mee. Zij kunnen door een moeilijk kind het plezier in hun werk verliezen en uiteindelijk ook opstappen. Dit voorkomen wij door de juiste ondersteuning.”

RKVV Brabantia hoopt de pilot aan het einde van het seizoen om te zetten in definitief beleid. Van Tuijn wil echter verder kijken dan de club alleen. “Ik hoop dat we dit plan kunnen uitrollen bij alle clubs in Eindhoven. En misschien kan het zelfs wel landelijk ingevoerd worden.”

Laat uw informatie achter