10 juni 2015

Van de fractie……….

In april heeft de PvdA-fractie vragen gesteld aan het college om afvalcontainers, welke staan bij flatgebouwen ‘beter toegankelijk’ te maken. Daarmee wordt voorkomen dat ‘bijzet’ blijft staan en dit weer vervolgens leidt tot rotzooi in een buurt. Een aantal PvdA vrijwilligers spraken hierover met actieve buurtbewoners uit Genderdal tijdens een schoonmaakactie. De mogelijkheid om even wat ‘bijzet’ in een ondergrondse afvalcontainer te doen ontbreekt. E-containers zijn enkel te bedienen door een stadspas gekoppeld aan het bijhorende adres. Jammer natuurlijk, want ook hier geld ‘opgeruimd staat netjes’.

Vragen van bewoners om toegankelijkheid werden voortdurend afgewezen in verband met angst voor afval toerisme. Bij de grote AH aan de Limburglaan is men daar klaarblijkelijk minder bang voor, daar kan iedereen zijn/haar afval deponeren in een ondergrondse afvalcontainer.

De wethouder heeft beantwoord met de toezegging een pilot voor betere toegankelijkheid van afvalcontainers samen met bewoners van Genderdal mogelijk te maken.
Fietsbakken, deel ……, voorlopig het laatste deel…

“Roemloos einde voor de velomoves” zo kopte het ED op 4 juni 2015.
Je begon er bijna aan te wennen dat ze er stonden. Voor een Eindhovenaar inmiddels een vertrouwd beeld, voor iemand van buiten een volstrekt vreemd apparaat, “zijn dit moderne design bloembakken?” en meer van dergelijke opmerkingen. De PvdA heeft hierover regelmatig vragen gesteld, met maar een doel: weg met dit schroot en aandenken van een totaal verkeer aanbesteed fietsenrekken project.

De wethouder heeft nu ingegrepen, de meeste bakken verdwijnen nu. Ondanks dat de rechter nog geen definitieve uitspraak heeft gedaan. Terecht oordeelt de wethouder dat de bakken onnodig veel ruimte in beslag nemen voor ‘tulpen’ die wel ‘werken”. Deze ruimte kan nu weer gebruikt worden voor fietsen te parkeren. En dat is hoognodig, want de groei van fietsten neemt nog steeds toe, en de ruimte om te parkeren groeide onvoldoende mee. Het heeft lang geduurd, maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen.

Nb. laatste woord is nog niet gezegd, we zullen scherp blijven volgen of het gemeenschapsgeld terug wordt betaald door deze ‘fabrikant’.