25 januari 2021

Dit was ons Eindhoven niet

Met afschuw en verontwaardiging kijken wij terug op wat onze stad vandaag is overkomen. Zogenaamde demonstranten hebben van onze stad een podium gemaakt van vernieling, plundering, vandalisme, diefstal en nog veel meer wat het daglicht niet kan verdragen. Als je het niet eens bent met wat dan ook, dan leef je in een van de mooiste landen ter wereld waar we zelfs in coronatijd ruimte maken voor het grondrecht om te demonstreren. Verankerd in onze grondwet! Niet het recht om te vernielen, plunderen en stelen!
Vandaag zijn we getuige geweest van jeugd, jongeren en zelfs volwassenen, die stenen en vuurwerk gooien naar politie en handhavers. Volwassenen wiens kinderen thuis zitten te chillen, niet wetende dat hun vader of moeder wellicht aan een camerapaal hangt. Of ouders die thuis genieten van hun vrije zondag en niet weten dat hun zoon staat te dansen op een omgekiepte auto van ProRail. Ongelooflijk!
In een filmpje zien we een paar jongeren met stenen het raam van Balenciaga aan de Kleine Berg ingooien. Wanneer betreffende ziet dat hij gefilmd wordt, houdt hij zich in. Dan zegt de filmer, ‘doe maar, doe maar” en draait hij zijn mobieltje weg. Geen enkele sociale controle en alleen maar aanmoediging! En het is ook nog een schop na, voor die ondernemer die het al hard te halen heeft.
Wat een beschaving, wat een moraal en wat een enorm groepsproces. Voor de Jumbo, zien we dat een jongen voor de opengebroken deuropening staat, alsof hij denkt, “moet ik wel naar binnen gaan?”. Vervolgens snellen zijn vrienden hem voorbij en loopt hij mee naar binnen. Nou, lekker jongens, een gratis blikje bier of pakje sigaretten. Beide ben je binnen een dag vergeten. Hoe zit het met de gedachte dat je hebt bijgedragen aan het leegplunderen en vernielen van een complete stad? Met slechts een klein beetje geweten en reflectie ga je nog lang last hebben van wat je hebt gedaan. En wanneer je midden in de nacht uit bed wordt getrokken door de politie, terwijl je ouders of zelfs kinderen toekijken, dan zal je je afvragen waar het allemaal voor nodig was.
Er zijn 99 andere, legale, manieren om je onvrede te laten horen en zien. Maar wat we vandaag zagen was ronduit verdrietig, teleurstellend, beschamend en onze stad niet waardig.