Door op 10 september 2014

Nieuwe opzet verkiezingsprogramma 2018 – 2022!

Gek is dat eigenlijk. Na de laatste verkiezingsuitslag weet elke partij: over vier jaar zijn we weer aan de beurt. Toch duurt het dan gemiddeld zo’n 3,5 jaar voordat begonnen wordt aan het nieuwe verkiezingsprogramma. In ieder geval gaat het bij de PvdA Eindhoven vaak zo. Jammer. Want weinig tijd leidt slechts zelden tot het beste resultaat. Dat willen we anders gaan doen. In dit stukje beschrijven we globaal de plannen om tot een doordacht en gedragen programma te komen.

Het doel
In de ideale situatie bestaat het verkiezingsprogramma uit twee onderdelen. Het eerste is wat we maar even het beginselprogramma noemen. Waar staat de PvdA Eindhoven, wat zijn onze belangrijkste idealen en  motieven, waar liggen onze grenzen? Uiteraard leunt de lokale afdeling van een partij daarvoor op het beginselprogramma van de moederclub, maar de algemene beginselen worden lokaal getoetst en eventueel aangescherpt of aangevuld. Het tweede deel werkt de algemene beginselen uit in concrete plannen voor een bepaalde periode, rekening houdend met de (lokale) omstandigheden. Wat is het beste voor Eindhoven en hoe willen we  dat langs sociaaldemocratische weg bereiken? De plannen moeten bij voorkeur smart zijn: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Een goed programma heeft een stevig draagvlak in de partij, en daarbuiten.

De aanpak
Nu we de tijd hebben voor een goed programma, hebben we de tijd om draagvlak te organiseren voor een inhoudelijk sterk document. Een voorbeeld maakt duidelijk hoe het werkt.

Stel dat we het hoofdstuk Economie aan willen pakken. We volgen dan de volgende weg:
1.      We (de programmacommissie, op dit moment bestaande uit Naomi  Woltring en Jack Tinnemans) beginnen bij onze collega’s. We inventariseren wat andere lokale afdelingen van de PvdA in hun economie hoofdstuk geschreven hebben en wat andere politieke partijen hebben opgenomen.
2.       We gaan verder met onze wethouder en de twee raadsleden die zich het meest verdiept hebben in dit onderwerp. Met hen houden we het hoofdstuk uit het huidige programma tegen het licht. Wat is goed, wat mist er, wat kan beter? De input van andere partijen (zie 1.) kan hier zinvol zijn. Welke deskundigen kennen zij uit het veld die iets zinnigs over dit onderwerp te melden hebben? De deskundigen hoeven niet van PvdA-huize te zijn.
3.       Leden krijgen een oproep om hun inbreng te geven en desgewenst contacten met deskundigen aan te dragen.
4.       De programmacommissie interviewt de deskundigen en neemt met hen het huidige hoofdstuk door.
5.       Op basis van 1-4 schrijft de programmacommissie een nieuw concept-hoofdstuk.
6.       Dit concept wordt gelezen en van commentaar voorzien door de wethouders en de raadsleden.
7.       Na verwerking van hun commentaar gaat het concept naar het bestuur. Het bestuur beslist of het concept voorgelegd kan worden aan de leden.
8.       Is het bestuur akkoord dan krijgen leden het concept thuis met verzoek om reactie. De programmacommissie beoordeelt in overleg met het bestuur de reacties en besluit deze al dan niet op te nemen.
9.       Het herziene concept wordt voorafgaand aan een ledenvergadering voorgelegd aan de leden. Tijdens de ALV wordt het concept ter goedkeuring voorgelegd. Amendering is mogelijk.
Een levend document
Na goedkeuring (eventueel met verwerking van amendementen) is het hoofdstuk Economie niet af. De omstandigheden en inzichten kunnen veranderen, het programma moet dan mee kunnen bewegen. Daarom zal de programmacommissie tot enkele maanden voor de verkiezingen blijven overleggen met deskundigen uit het veld, met de fractie, de wethouders en met het bestuur over de inhoud. Ook de leden kunnen op elk moment hun ideeën bij de commissie neerleggen.
Wanneer het hoofdstuk Economie na de eerste goedkeuring door de ALV ingrijpend zou worden aangepast, wordt het tussentijd aan de leden voorgelegd. We herhalen dan de bovenbeschreven procedure (6-9).
Het hoofdstuk Economie wordt pas opgenomen in het verkiezingsprogramma 2018-2022 na goedkeuring door de ALV.

Eerste resultaten: najaar 2014
Het grootste gevaar van de nieuwe aanpak is dat we tijd genoeg hebben en daardoor zaken op de lange baan schuiven. Om dat te voorkomen hebben we SMART-doelen gesteld: uiterlijk begin november willen we een concept-beginselprogramma en concept-hoofstukken ‘economie’ en ‘wijken’ klaar hebben. Nog niet voor inbreng in de ALV, wel voor beoordeling door fractie en bestuur. Leden die hun deskundigheid of hun contacten op een van deze terreinen willen inbrengen, zijn daar van harte voor uitgenodigd. Een mailtje is voldoende!

Reacties welkom
Het spreekt voor zich dat suggesties voor verbetering van onze plannen welkom zijn. Mailen is het gemakkelijkst: [email protected] of [email protected].

door: Jack Tinnemans en Naomi Woltering