Door Privé: Sjoerd Slaaf op 7 april 2015

Nationale opschoondag en adopteer een straat

Nationale opschoondag
Zaterdag 28 maart jl. stond in het teken van de nationale schoonmaakdag ‘Nederland Schoon’. Een actie waarbij vrijwilligers in grote of kleinere groepen het zwerfafval hun buurten gaan opruimen. Zo ook in de Achtse Barrier, een prachtige wijk in Woensel Noord.
Het was eigenlijk meer dan een opschoondag, je zou kunnen zeggen een bijzondere burendag.image Buren van het asielzoekerscentrum (AZC) Eindhoven die sinds ongeveer een jaar in de Orangerie aan de Castiliëlaan wonen, gingen gezamenlijk met buren uit de Achtse Barrier de wijk in om het zwerfafval uit het centrale park en beide winkelcentra op te ruimen. Naast het milieuaspect ging het hierbij vooral om het elkaar te ontmoeten, het nader kennis met elkaar maken.

De voorbereidingen waren gezamenlijk getroffen zoals het bereiden van een heerlijke lunch die na gedane arbeid werd genuttigd in wijkcentrum De Mortel. Na afronding van het ochtendprogramma was de overtuigeng bij alle deelnemers, dat de actie zeer geslaagd was en ‘naar meer smaakt’. Wordt vervolgd dus!

Adopteer een straat
image’s Middags was er bij het AZC een ander burenfeestje. Bewoners van de Orangerie en de Achtse Barrier adopteerden een ‘stukje Castiliëlaan’ in het kader van het project ‘Adopteer een straat’, te weten twee betonnen bakken die binnenkort gaan fungeren als een pronkjuweel aan de voorzijde van de Orangerie.

De bakken worden gezamenlijk beplant, beschilderd en onderhouden door de ‘adoptieburen’ van de Orangerie en de Achtse Barrier, als tastbaar bewijs van goed en duurzaam nabuurschap. Al met al een geslaagde dag waarmee een verdere basis is gelegd voor een fijne buurt voor iedereen.

Namens de PvdA-fractie

Sjoerd Slaaf.

Privé: Sjoerd Slaaf

Om gezondheidsredenen heeft Sjoerd aangegeven tijdelijk zijn functie als Raadslid neer te leggen. Hij wordt tijdelijk vervangen door Eric Cols.    Achtergrond: Als Groninger valt het mij op dat lang niet iedere inwoner van Eindhoven geboren en getogen is in deze prachtige stad. Ik ontmoet veel mensen die van buiten Eindhoven komen: uit andere delen