Door Frank Depla op 15 december 2015

De week van Frank

Maandag
De week start ’s avonds met de voorbereiding voor dinsdag, de commissievergadering in de gemeenteraad. O.a. de toekomst van de ijssportverenigingen, maar ook de detailhandel.

Dinsdag
Ik werk die dag en doe wat voorbereidend werk voor de discussie s’avonds t.a.v. de bespreking vd ijsbaan en detailhandelsnota.
Het debat tav de ijsbaan verloopt redelijk, terugkijken moet, maar vooruit kijken nog meer.

Zie ook de site:

IJsbaan een toekomst? De PvdA vindt van wel!

Later op de avond de detailhandelsnota. Is een dergelijk document nou belangrijk? Jazeker, het geeft aan waar we wel en geen detailhandel willen en wat voor soort detailhandel. Dat lijkt onbelangrijk, totdat je merkt dat bij jou achter in een garage dagelijks post en andere pakketen worden afgeleverd en opgehaald. Weg speelplaats voor je kinderen. Jazeker ook dat is detailhandel….
Het zelfde geldt voor een winkelcentra, wanneer je de detailhandel alle ruimte geeft kan het zomaar zijn dat een winkel op een industrieterrein opent . Nou en zult u zeggen, ? Dat zou betekenen dat juist leegstand ontstaat in winkelcentra in de buurt , en verdere verschraling van aanbod. Dat kan niet de bedoeling zijn, tenslotte is van belang dat je dichtbij goeie winkels hebt, en dat deze goed bereikbaar zijn met de fiets of te voet. Daarnaast zorgen winkelcentra’s voor reuring in een stadsdeel of wijk. Kijk naar Franz Leharplein of Heezerweg.

Kortom een nota die enigzins reguleert en niet alles vrij laat en anderzijds juist ruimte biedt voor nieuwe initiatieven, maar die wel op de juist plek landen. Dat past bij de PvdA. Concreet hebben we nog aandacht gevraagd voor leegstand. En daarnaast dat supermarkten in een woonwijk niet op zondagochtend worden bevoorraad. Ronkende vrachtauto’s door de week begrijpelijk, maar laat zondagochtend en zondagavond iedereen met rust in zon buurt. Dat is toegezegd door de wethouder.

Rondvraag werk en fietsen.
N.a.v. een bezoek aan de ERGON fietsendepot begreep ik dat opkopers grote interesse hebben in “weesfietsen”. Alleen opkopers en/of fietsenmakers welke juist personeel in dienst hebben namelijk die met een afstand tot werk en waar het opknappen van die fietsen belangrijk werk is, soms achter het net vissen. We stellen de vraag aan de wethouder of hij bij het nieuwe aanbestedingsbeleid hiermee rekening kan houden. De wethouder heeft dit toegezegd

De avond wordt afgesloten met de grandioze overwinning van “ons PSV”.

Woensdag
Werken en ’s avonds waterpoloën.

Donderdag
Ik maak nog het einde van de ledenvergadering mee, een prima bijeenkomst! De borrel des te meer, ik ontmoet graag onze leden. Daarnaast zijn de ledenvergaderingen van de PvdA voortaan bruisende bijeenkomsten met bruisende discussies. Vanavond ging het over de vluchtelingen problematiek

Vrijdagochtend
Een bewoner uit noord Eindhoven heeft vragen over de veiligheid van fietsers en voetgangers op de marathonloop. Dat is de weg welke langs het Stedelijk College loopt ik maak een afspraak met de ambtenaar en de bewoner om ter plekke te gaan kijken.
In de stromende regen constateren we dat fietsers en voetgangers soms niet altijd oog hebben voor elkaar. De vraag is alleen of je dit met extra stoplichten of haaientanden voorkomt. Onze gezamenlijke conclusie, herinrichting is niet echt de oplossing, de mentaliteit is in feite dikwijls het probleem.

Zaterdag
Mails doornemen, de vergadering voor maandag voorbereiden en we sluiten af met een heerlijk potje waterpolo. In Venray. Een zwembad wat is geprivatiseerd, tegen het licht van de discussie over privatisering van de ijsbaan kijk je weer eens wat scherper na het onderhoud. Een voor het oog redelijk nieuw zwembad, maar is het wel zo goed onderhouden? Ik twijfel, maar vergeleken met andere geprivatiseerde zwembaden ziet dit er goed uit! Het kan dus wel…

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen