Door Ab Oosting op 22 september 2014

De week van Ab Oosting

Maandag
Overleg met bewoners van de Hofstraat. De bewoners hebben last van het zogenaamde ‘ booggeluid’ . Dit is het ‘ gillende geluid’ wanneer een trein een wissel passeert. Het geluid is niet alleen heel vervelend maar kan boven de 100 dB uitkomen. De oplossing is een zogenaamde ‘ smeerpot’; door de vette substantie neemt het snerpende geluid af naar aanvaardbaar niveau. Knelpunt is Prorail; deze instantie beweegt totaal niet. Afgesproken dat de bewoners wethouder Jannie Visscher uit te nodigen om het geluid zelf te ervaren. We hopen dat Jannie dat extra druk op Prorail uitoefent om een smeerpot aan te brengen.

Dinsdag
Contact gehad met Pianoo.nl over nieuwe vormen van aanbesteden. Eindhoven heeft de vervanging van licht in verschillende wijken opnieuw aanbesteed. In ‘ de roadmap licht ‘ staan details. Benieuwd naar de risico’s die de gemeente zou kunnen lopen. Het gaat in eerste instantie over een periode tot 2030. Wat gebeurt er waneer een of meer partijen failliet gaan? Wie is hiervoor aansprakelijk?

Woensdag
Dag voor gemeentebestuurders en raadsleden om zich te verdiepen in de opgave die het waterschap De Dommel de komende jaren heeft. De laatste jaren zijn er steeds vaker korte hevige regenbuien; hoe houden we Eindhoven droog? Het waterschap heeft tal van maatregelen genomen om dit te voorkomen zoals de aanleg van gebieden die overstroomd mogen worden; de afvoer van water bij hoogwater op het kanaal etc. In verschillende groepen werd o.a. over dit thema gediscussieerd.

Donderdag
Indrukkend defilé in Eindhoven met ook een indrukwekkende toespraak van burgemeester van Gijzel. 70 jaar geleden werd Eindhoven bevrijd. Sindsdien is het geweld in de wereld alleen maar toegenomen. Oorlogen brengen alleen maar verdriet!

Vrijdag
Gesproken over het feit dat zoveel ouderen in Eindhoven zich ongelukkig voelen. Over het feit dat ze soms maar een keer in de week bezoek krijgen en dan nog vaak van de hulp in het huishouden. Over hoe ouderen weer een doel in het leven krijgen en ze zich weer gelukkiger gaan voelen. Carolien Hummels heeft een project uitgevoerd in Geldrop. Simpele activiteiten zoals loopgroepjes voor ouderen leiden tot meer sociale contacten; samen naar de film gaan; samen naar het museum gaan; samen naar het theater gaan etc. Mensen voelen zich ook fitter. Misschien iets voor Eindhoven. We gaan er mee aan de slag!

In de avond de voorstelling van ‘ Het paard dat vliegt’ bezocht in het kader van 70 jarige herdenking van de bevrijding. Een indringende voorstelling over de oorlog in Nederland en Indonesië. Een volle zaal en enthousiast publiek. Soms is iets beter uit te leggen in een verhaal dan in woorden.

Ab Oosting
Commissielid Maatschappij & Ontwikkeling

Ab Oosting

Mijn naam is Ab Oosting en ben lid van de commissie Maatschappelijke Ondersteuning Ik erger mij er aan dat in de pers het beeld is ontstaan is dat oudere mensen tot last van de maatschappij zijn geworden. Dat is niet zo; ouderen letten meer op hun gezondheid; bewegen meer en dragen vaak een steentje bij