Door Frank Depla op 30 mei 2016

“De toppers hebben de liefhebbers nodig en de liefhebbers komen omdat er toppers zijn.”

Zo weerlegde een sportbestuurder deze week in de krant op een voortreffelijke wijze de opvattingen van Peter van de Baar. Hij suggereerde eerder dat in onze stad alleen maar topsport telt en rekende dat ook de PvdA aan. Jammer dat hij deze conclusie trok in een week waar de PvdA – net als altijd – opkomt voor de breedtesport, in dit geval om de voetbalclub Wodan te redden. Maar ook in de afgelopen jaren hebben we ons altijd ingezet voor de breedtesport. Of zoals Peter terecht stelt, ‘sporten voor de gewone Eindhovenaar”, in het bijzonder voor de jeugd.

Ik noem wat wapenfeiten van de Eindhovense PvdA: uitbreiding Jeugdsportfonds zodat iedere kind mee kan doen ongeacht de portemonnee van de ouders, geen tariefsverhoging in het afgelopen seizoen, gestreden om de ijsbaan open te houden, dat asielzoekers ook gebruik kunnen maken van onze accommodaties. Daarnaast zijn we talloze malen voor verenigingen in de bres gesprongen wanneer er problemen waren met de gemeente.
Denk aan Brabantia, Rust Roest over de kosten die door de verbouwing uit de hand liepen of de kanovereniging Genneperparken die nog steeds geen ruimte heeft voor de opslag van hun kano’s.

Wanneer het maar even kon hebben we het college opgeroepen om sportverenigingen te ondersteunen, of nu met de sportparkpool was van de Ergon (tegen een gering tarief klussen laten doen op het sportpark) of de oproep in de raad om sportclubs meer de mogelijkheid te geven om zelf te inkomsten te verwerven en/of kosten te drukken. Denk aan een zwemvereniging die zelf het toezicht uitvoert.

En natuurlijk steunen we als PvdA het beleid – ooit door de PvdA ingezet- om in de wijken de sport te stimuleren, juist in die wijken waar we zien dat minder wordt gesport. Bijvoorbeeld een slimme combinatie tussen scholen en sportverenigingen met de combinatiefunctionaris en vakleerkracht gym. Maar dat gaat niet vanzelf, verenigingen, vrijwilligers en professionals verdienen onze steun. Verenigingen vaak met goedwillende bestuurders en die allang blij zijn wanneer zaterdag weer iedereen tegen een bal aan trapt.
Daar blijven we voor gaan.

Terug naar de tegenstelling die Peter van de Baar creëert tussen topsport en breedtesport. Wat ons betreft en ook van de aangehaalde voorzitter van atletiek is deze er niet.
Een voorbeeld waar we als PvdA een rol hebben vervuld: door ons toedoen (voorwaarden PSV deal met de gemeente) houdt PSV zich nadrukkelijk bezig met maatschappelijke initiatieven in onze eigen wijken. Daarmee stimuleert PSV op voortreffelijke wijze het jeugdvoetbal.. Juist in die wijken waar de sportdeelname achterblijft op de rest van de stad.

We halen ook topsportevenementen naar onze stad. Niet met het sportbudget, (voor 98% breedtesport) maar met het geld van de hoteliers, (toeristenbelasting), de provincie en het bedrijfsleven. Prachtige evenementen die ook breedtesporters in beweging krijgt, zoalsde talloze kinderen die aan de Marathon meedoen en daar al maanden voor aan het trainen zijn.

Ten slotte, inderdaad we kiezen niet meer voor het openhouden van het gedateerd golfslagbad. Maar we kiezen wel voor een nieuw, innovatief, betaalbaar (maximaal 6 euro),voor iedereen toegankelijk zwembad. Een bad voor baantjeszwemmers, jong en oud, het gezin, jongeren, de zwemverenigingen, de doelgroepen en natuurlijk voor het zwemonderwijs.

We kiezen dus om die euro in te zetten voor ALLE zwemmers uit Eindhoven!!

Frank Depla
Woordvoerder Sport

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen