30 juni 2014

De straat op! Achtse Barrier

Op zaterdag 28 juni waren we met onze permanente campagne in de Achtse Barrier. Eén van de wijken in Woensel Noord. In de buurt van de Duinkerkenlaan. De oranjestemming zat er goed in, want er hingen behoorlijk wat vlaggen en vlaggetjes in de straat.

Onze werkwijze is eigenlijk heel simpel. Aanbellen en mensen vragen wat ze goed aan hun buurt vinden en wat niet. Twee simpele vragen, die verrassend vaak leiden tot goede gesprekken. Je zou misschien verwachten dat mensen daar niet aan mee willen werken, maar nagenoeg iedereen is bereid om te vertellen over de eigen leefomgeving. Ook vandaag werden we goed te woord gestaan.

Positieve punten wonen in de Achtse Barrier.
De mensen die wij spraken wonen graag in de Achtse Barrier. Ze vinden het een rustige woonwijk, met veel onderlinge goede contacten. Een van de bewoners verwoordde het als volgt: “het is hier net een dorp, iedereen kent elkaar”. Ook is men erg tevreden over de voorzieningen: “winkels en school lekker dichtbij”. Ook de ontsluiting van de wijk (dichtbij de snelweg) werd meerdere keren als een positief punt genoemd.

Enkele verbeterpunten Achtse Barrier.
Maar natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. Alhoewel er dit keer ook mensen waren, die helemaal geen negatief punt wisten te noemen. Het meest gehoorde verbeterpunt heeft te maken met verkeer. De top 2: verkeersonveiligheid en onvoldoende parkeerplekken. Onveiligheid door te hard rijden in de wijk en op de Franse Baan en onveiligheid vanwege onoverzichtelijke verkeerssituaties op de Frans Baan, vanwege te hoge begroeiing. Dit laatste is volgens de bewoners eenvoudig op te lossen, namelijk door anders te snoeien. We gaan onze wethouder Yasin Torunoglu (onderhoud openbare ruimte) eens vragen of hier iets aangedaan kan worden. Wordt vervolgd dus.

Ook was het goed om te horen dat de bewoners actief gebruik maken van de buiten-beter-app. Heel handig als u snel een melding wilt doen bij de gemeente Eindhoven. Meer weten? Klik dan hier.

Wij bedanken de bewoners van de Achtse Barrier voor hun openheid. Het was een geslaagde middag.

Met vriendelijke groet,

Team permanente campagne PvdA Eindhoven