Door Mieke Verhees op 2 oktober 2014

Buurtontmoeting en activiteiten in de wijk

Op initiatief van de PvdA en de SP heeft de raad in de commissie gediscussieerd over de sluiting van Oes Hoes en de gevolgen daarvan voor de activiteiten van de bewonersorganisatie.

Het huidige VTA beleid (VrijeTijdsAccommodaties) is erop gericht om meer activiteiten en functies in wijken aan elkaar te koppelen en te combineren. Om op die manier ruimtes – die er nu soms in overvloed zijn en vaak leeg staan of kampen met exploitatieproblemen – efficiënter te gebruiken zodat er gebouwen dicht kunnen. En ja, dat beleid is ingegeven door de noodzaak om te bezuinigen. In alle wijken van Eindhoven zijn zogenaamde gebiedsanalyses gemaakt. Om te kijken wat er allemaal voorhanden is aan ruimtes, organisaties en activiteiten. Om vervolgens na te denken over slimmer samenwerken.

In het geval van Oes Hoes is de buurtontmoetingsruimte gesloten zonder een dergelijke analyse. Achteraf misschien iets te vroeg, omdat alternatieve locaties (nog) niet voorhanden waren. Daardoor is terechte onvrede ontstaan bij de bewonersorganisatie.
De signalen die de bewonersorganisatie aan de raad stuurde, hebben wij heel serieus genomen. De SP heeft er vragen over gesteld en samen hebben SP en PvdA de kwestie op de agenda gezet in een commissievergadering. Dat hebben we op een ‘vernieuwende manier’ gedaan. Om iedereen de kans te geven zijn geluid te laten horen, hebben betrokken partijen een uitnodiging gehad: de basisschool, Lumens, Woonbedrijf, buurtcentrum Lievendaal, de betrokken ambtenaren.

En dat geluid blijkt genuanceerder dan alleen de roep van enkele bewoners om heropening van Oes Hoes omdat er geen enkel alternatief geschikt zou zijn. Er zijn ook geluiden dat samenwerking wel degelijk mogelijk is. Een samenwerking die de bewonersorganisatie echter niet ziet zitten. Omdat ze oprecht geloven in een ‘eigen honk’ om buurtontmoeting mogelijk te maken en de zoektocht naar andere locaties nog niets concreets heeft opgeleverd. Die zoektocht is complex en wij vinden dat die nog beter moet worden ondersteund. Maar dat deze zoektocht ook wordt geremd door een vasthouden aan de heropening van Oes Hoes, waardoor ieder alternatief bij voorbaat tot mislukken gedoemd is, werd ook duidelijk. En dan wordt het toch lastig te bepalen wie de vertegenwoordigers daadwerkelijk vertegenwoordigen.

Wij geloven nog steeds in het de meerwaarde van de combinatie: een kinderactiviteit georganiseerd in een basisschool, een jongerenactiviteit in een jongerenruimte. Maar er moet wel duidelijkheid zijn. En contracten moeten niet te ingewikkeld zijn. Daar kan de gemeente bij helpen, indien nodig.

Dát is de reden dat wij hebben gezegd dat Oes Hoes niet weer opengaat, dat de ondersteuning van de zoektocht naar locaties beter moet en dat we moeten leren van het proces rondom Oes Hoes voor de toekomstige discussies in andere buurten.
Er zijn wijken waar het al goed gaat. En ook in Drents Dorp zijn er mensen die activiteiten organiseren op ‘de nieuwe manier’.
De intensievere ondersteuning is toegezegd door onze wethouder en wij zullen er als fractie op toezien dat de benodigde ruimten nu ook daadwerkelijk beschikbaar komen.

Mieke Verhees
Fractievoorzitter PvdA Eindhoven