Door Mieke Verhees op 27 maart 2015

Brief aan de Minister

Beste Lilianne,

Was je ook zo aangenaam verrast toen je hoorde dat de VVD zich het lot van de asielzoekers zo aantrekt? Dat ze het zó onaanvaardbaar vinden dat mensen ronddobberen op bootjes, dat ze daar drastische maatregelen tegen willen nemen?
Ik wist niet wat ik hoorde! Wat een geweldig nieuws dat deze partij, die de laatste tijd meer en meer richting de denkbeelden van de PVV opschuift, nu wil opkomen voor deze arme zielen die, op zoek naar een beetje geluk, hun dood tegemoet treden.

De oplossing die de VVD voor dit probleem aandraagt: de grenzen van Europa dicht. Klinkt best goed. Sterker nog, ik denk dat het merendeel van de Nederlanders daar wel wat voor voelt.
Maar wacht ‘ns even…. zijn die grenzen niet allang dicht? Is het niet zo dat we met het Verdrag van Schengen onze Europese buitengrenzen al hermetisch hebben afgesloten?

Het lijkt er op dat wanhoop mensen toch tot gevaarlijke keuzes dwingt. Dat mensen in de ellende zich niet laten stoppen door dichte grenzen.
Het idee om aan de andere kant van die grenzen humanitaire opvangplekken in te richten lijkt om dezelfde reden niet afdoende. Mensen die op zoek zijn naar een beter bestaan blijven niet hangen in een opvangkamp.

We weten toch eigenlijk met z’n allen al lang dat er er maar één oplossing is tegen de vluchtelingenstromen? Dat is toch er voor zorgen dat mensen geen reden meer hebben om te vluchten? Wanneer je kunt voorzien in je eigen basisbehoefte blijft toch iedereen het liefste thuis, in de eigen omgeving? Een totaal gebrek aan toekomstperspectief doet mensen huis en haard verlaten.
Wat een prachtige samenloop van omstandigheden! Het blijkt namelijk dat er heel veel te verbeteren valt aan de leefomstandigheden van de mensen in het eigen land. Dat wij als Nederland daar zelfs een hele actieve rol in kunnen spelen!

Wat lezen wij in het zojuist gepubliceerde rapport van Partos, de vereniging van 120 ontwikkelingsorganisaties: wij houden de armoede in Afrika voor een groot deel zelf in stand! Een Zambiaanse vrouw die suiker verkoopt op een lokale markt betaalt daarover 4,6% belasting. Zij betaalt daarmee méér belasting dan de grote suikerfabriek van Zambia. Die heeft namelijk met belastingparadijs Nederland een deal gesloten. Winsten kunnen worden weggesluisd waardoor geen belasting betaald hoeft te worden. Dus loopt Zambia vele miljoenen dollars belasting mis waarmee scholen, wegen en ziekenhuizen hadden kunnen worden gebouwd. Ontwikkelingslanden lopen op deze manier meer geld mis dan al het geld dat naar ontwikkelingshulp gaat. Ook blijken wij heel veel geld te investeren in grote private initiatieven die vaak de belangen van de lokale bevolking niet bovenaan hun prioriteitenlijstje hebben staan. Volgens Partos doe jij je stinkende best om aan deze misstanden iets te doen, Lilianne, maar leg je het af tegen machtige ministeries met andere belangen.

Nou wil het toeval dat de VVD het gesprek over de asielzoekers op Europees niveau wil gaan voeren. Ik zou zeggen: maak gebruik van dit initiatief! Een uitgelezen kans om het probleem echt op te lossen! Volgens mij is het nu hét moment om met een vergaand en fundamenteel plan te komen om deze ongewenste ontwikkelingen een halt toe te roepen. Stop met perverse belastingmaatregelen, stel de belangen van de lokale bewoners voor onze economische belangen. Creëer een leefbare samenleving voor mensen in hun eigen omgeving, zodat ze niet meer hoeven vluchten.

De steun van de VVD voor een dergelijk plan is in ieder geval binnen. Die partij heeft immers het belang van de asielzoekers voorop staan.

Dus Lilianne, pak je kans en smeed het ijzer nu het heet is!

Mieke Verhees
Fractievoorzitter PvdA Eindhoven