#Ditbenik040 Meer diversiteit in vacature advertenties gemeente Eindhoven

1 november 2017

En hier zijn ze dan! De #ditbenik040 stockphoto’s voor de gemeente Eindhoven.

Al bijna twee jaar plaatst gemeente Eindhoven vacatures op hun sociale media kanalen. Daar hebben wij van de PvdA Eindhoven geen bezwaar tegen, helaas wel met de keuzes die ze maken qua beeldvorming. Voor alle fulltime vacatures plaatst de gemeente Eindhoven een afbeelding van een jongeman. Daarnaast is er ook geen diversiteit zoals etniciteit, leeftijd en huidskleur. Wij helpen graag een handje mee en daarom hebben we een fotoshoot gehouden onder Eindhovenaren: #ditbenik040.

Voor de Eindhovense ‘modellen’ die meewerkten aan de fotoshoot was het duidelijk: ‘ Waarom staat er vaak een man op foto? Mag ik er ook op?’ Dus daarom deden ze mee om verschillende redenen. Sommigen hebben tijdens het zoeken naar een baan discriminatie meegemaakt en anderen deden het vanuit de zorg die zij hebben voor het beperkt zicht van de gemeente Eindhoven. De modellen verschillen enorm van elkaar: van een zwangere vrouw Connie tot en met Esra. Ans deed mee omdat ze zelf discirminatie heeft meegemaakt op basis van leeftijd ‘Ik wil laten zien dat niet alleen ‘jongeren’ een baan zoeken, maar dat de ‘ouderen’ onder ons ook prima geschikt zijn, eigentijds en beslist nog niet achter een rollator lopen’ legt Ans uit. Volgens stockphoto model Esra is het ook juist aantrekkelijker als bedrijven meer diverse en stockphoto’s representatief voor de samenleving plaatsen ‘het laat zien hoe dynamisch het bedrijf is’.

Vandaag gingen de initiatiefnemers Shirodj en Sophia samen met ons raadslid Ellen en drie ‘modellen’ Ans, Marianne en Connie de stockphoto’s overhandigen aan wethouder Jakob Wedemeijer. De wethouder heeft de stockphoto’s aangenomen. Daarnaast gingen we meteen door naar de afdeling communicatie van de gemeente om de bestanden van de stockphoto’s te overhandigen.

De missie is nog niet volbracht. Deze foto’s representeren slechts een klein deel van onze diverse samenleving. Daarom is het belangrijk dat het bewustzijn over diversiteit en stereotyping in beeldvorming onder de aandacht wordt gebracht en dit verleden tijd wordt. Hopelijk zullen meer overheidsinstellingen en particuliere bedrijven volgen en zal dit initiatief niet alleen bij de gemeente Eindhoven blijven. Laten we eerlijk zijn, deze stockphoto’s zijn veel leuker om tegen te komen dan de “standaard” witte, middelbare man.

(Foto’s van gemeente)

Succes ermee gemeente Eindhoven.

Deze foto’s zijn gemaakt door fotograaf Yenthe van Oijen.

Photo editor: Dominique van der Harst

* Zeven modellen op de stockphoto’s zijn geen PvdA leden.

Eindhovens Dagblad klik hier.

WOMEN inc. klik hier.

Studio040 klik hier.