5 uit 5! Stevige invloed op Sport- en Beweegvisie

20 februari 2021

Het gebeurt maar weinig dat je al je punten scoort. In de koudste week van 2021 lukte het Patrick van Tuijn wel. Tijdens de behandeling van de Sport- en Beweegvisie stemde de wethouder vijfmaal in op vijf verzoeken. En dat terwijl de Sport- en Beweegvisie al aardig wat PvdA-kleur had. “De clubkadercoach”, zegt Patrick, “pedagogische ondersteuning van vrijwilliger en sporter, de generatieloze beweegtuinen. Allemaal onderwerpen waar we ons sterk voor hebben gemaakt. Maar zolang het beter kan, zitten wij niet stil. Ik heb daarom nog een aantal punten op de agenda gezet. Goed om te zien dat daar draagvlak voor is.”

Een: sportverenigingen helpen om te gaan met de LHBTI-gemeenschap
Regelmatig zien leden van de LHBTI-gemeenschap af van sport in clubverband. Ze voelen zich bijvoorbeeld minder goed geaccepteerd. De John Blankenstein Foundation en NOC/NSF hebben workshops ontwikkeld die verenigingen kunnen helpen om te gaan met soms lastige vraagstukken. De PvdA riep de wethouder zich in te spannen om deze organisaties in contact te brengen met de verenigingen. De wethouder zegde toe.

En dat is twee: meer diversiteit in besturen verenigingen
Besturen van sportverenigingen vertonen in grote lijnen een eenzijdig beeld. Het woord diversiteit komt niet als eerste in je op als je er goed naar kijkt. De PvdA vroeg de wethouder pro-actief aan de slag te gaan met verenigingen om de diversiteit te verbeteren. De wethouder zegde toe.

En dat is drie: reservering evenementen niet ten koste van sportbudget
Een sterk onderdeel van de Sport- en Beweegvisie is dat er geld is gereserveerd om grote sportevenementen te kunnen organiseren. Goed idee, vinden wij, maar dat is een kwestie van Citymarketing. Het geld mag dus niet uit het Sportbudget komen. “Kan de wethouder dit toezeggen.” De wethouder zegde toe.

En dat is vier: begin met beweegtuinen in wijken met lage sportparticipatie
De generatieloze beweegtuinen komen er. Goed initiatief. Kan de wethouder ervoor zorgen dat de aanleg ervan begint in wijken waar weinig mensen sporten en bewegen? En kunnen de beweegtuinen centraal in de wijk komen liggen, zodat ontmoeten en bewegen samengaan? De wethouder zegde toe.

En dat is vijf: help sportverenigingen met betere exploitatie kantine
Door corona hebben er veel clubs en verenigingen het zwaar. Sponsoring is onzeker, het ledenbestand kan afnemen, de kantines brengen niets binnen. Zou de gemeente verenigingen kunnen helpen hun kantines in het post-corona tijdperk meer rendabel te maken. Dat ze bijvoorbeeld ook voor 18.00 uur inkomsten opleveren? Misschien kunnen mensen van de Ergon helpen met de exploitatie tijdens kantoortijden? De wethouder zag brood in deze suggesties. Hij zegde voor de vijfde maal toe.