25 september 2011

Week 38: De week van Arnold

En hier hoort dan ook bij de afrekenbaarheid van mensen. Verder werden we geconfronteerd met twee jaarverslagen. Dat van de gemeente Eindhoven, ons bekend, en als  vergelijking het jaarverslag van de gemeente Amersfoort. Wat een verschil! Beiden voldoen aan de wettelijke eisen, maar de gemeente Amersfoort ziet kans om een jaarverslag prettig leesbaar te maken, zelfs voor iemand die niet echt van cijfers e.d. houdt.

Daarna fractieoverleg. Spannend omdat mijn initiatiefvoorstel in de fractie besproken werd. Met een initiatiefvoorstel ga je als raadslid op de stoel van het college zitten en vraag je de raad dus op eigen initiatief om het college opdracht te geven ergens mee aan de slag te gaan. Je agendeert dus expliciet een eigen voorstel en zet, als het aangenomen wordt, het college aan het werk. In mijn geval betreft het een voorstel in de cultuursector met positieve raakvlakken richting begroting.

Na een zeer pittige discussie over wat je als raad wel en niet mag adresseren werd het voorstel met een kleine aanpassing aangenomen. Nu dus de collega’s in de Raad aanspreken om te kijken of er een meerderheid te behalen valt. Wordt vervolgd.

Dinsdag 20 september 2011

Drukke dag gehad met allerlei wisselende activiteiten, zoals het STRP festival en een intensieve werksessie met een nieuwe en grote sponsor van de Dutch Design Week en de Dutch Design Awards. Naast hoofdsponsor ABN AMRO, mooi merk dat goed past bij de DDW / DDA, nog een tweede merk erbij dat perfect bij de merken DDW en DDA past. In deze tijd is het een hele toer om goede sponsoren binnen te halen, maar het is gelukt. Helaas mag de naam nog niet onthuld worden, maar dat volgt snel.

Daarna de Raadsvergadering op het stadhuis. Voor mij inhoudelijk niet zo spannend, omdat er uit mijn commissies Financiën & Bestuur en Economie & Mobiliteit niet echt iets op de agenda stond. Rondom de vergadering wel veel afspraken kunnen maken om mijn initiatiefvoorstel uit te leggen aan de betrokken wethouder en collega raadsleden die het dossier Cultuur doen. Dat worden een paar korte en intensieve sessies donderdag, vrijdag en maandag om iedereen te informeren en te interesseren.

Maar hiermee worden wel onaangename verrassingen voorkomen (‘voor-het-blok-zetten’) en bij mogelijke medestanders betrokkenheid gecreëerd. Want een goed voorstel schrijven is een, maar de communicatie om het voorstel heen, fractie, eigen wethouders, portefeuille wethouder, collega’s uit de Raad, pers en natuurlijk de direct betrokkenen, is minstens net zo belangrijk.

Woensdag 21 september 2011

De eerste dag van de algemene beschouwingen. De stekker eruit of erin. Visualisatie en verruwing, framen en beeldvorming. Een toon die bijna niet meer serieus te nemen is, zeker niet als deze gebezigd wordt door een intellectuele elite die het voorbeeld zou moeten geven. Enkele quotes van de heer Wilders:

• ‘De diarree van de heer Pechtold.’
  • ‘Op de meest laffe wijze zegt de heer Pechtold.’

Richting Job Cohen:

• ‘Het is slecht voor Henk en Ingrid, in uw geval voor Achmed en Fatima.’
  • ‘De bedrijfspoedel van Rutte 1.’
  • ‘U mag een keer blèren en tegen een boom pissen, maar als Rutte thuis is springt u weer bij hem op schoot.’

Verder kwam de PVV met een referendum om een verbod op minaretten (leentjebuur in Zwitserland) en de leugen dat Nederland 100 miljard overmaakt naar Griekenland. Een stevig debat, okay. Scherp aan de wind, af en toe op de m/v, een grap, moet allemaal kunnen. Maar deze toon en flauwe grappen overschrijden een grens.

Zo hoort het niet, niet thuis, niet op straat, niet in het bedrijf en zeker niet in de Tweede kamer. Een Tweede kamer waar toch wel belangrijkere zaken te bespreken zijn! Emile Roemer verwoordde het goed en in alle rust aan het einde van het debat.

Donderdag 22 september 2011

Vandaag afscheid genomen van de ex-directeur van de bibliotheek, Thijs Torremans. Zie hierover mijn eerdere blog van 7 juli. Daarna aan wethouder Schreurs mijn komende initiatiefvoorstel gepresenteerd. Ging goed, maar dat komt waarschijnlijk omdat de wethouder graag hoort wat wel kan en niet wat niet kan. We zitten vaker op een lijn wat dat betreft.

Tot slot nog een vergadering van de wijkvereniging Blixembosch. Veel onderwerpen en kleine ergernissen passeren tijdens dit soort vergaderingen. Goed dat zowel de politie als de wijkambtenaar aanwezig zijn. Soms wordt het echter wel een beetje pietluttig waar over geklaagd wordt, maar ja, niet iedereen heeft dezelfde mate van tolerantie en acceptatie. Toch wel goed om bij deze vergadering te zijn, temeer daar er een flink aantal mensen is die zich vrijwillig met hart en ziel in zet voor de bewoners van een mooie wijk. Dit verdient een dik compliment!

Tot slot de aftrap van het STRP-festival, dat in november weer voor 10 dagen bezit gaat nemen van het Klokgebouw. Het nieuwe reclamebureau HeyHeyHey heeft samen met Bart Hess, ook genomineerd voor de MINI Young Designer Award 2011, een mooie campagne neergezet.

Vrijdag 23 september 2011

Aan het einde van de dag werd in de Raadszaal de begroting voor de jaren 2012-2015 door het college gepresenteerd. Daar zijn we als raadsleden weer even zoet mee. Alhoewel we ons realiseren dat dit dossier eigenlijk een logisch vervolg is op het eerder al besproken bezuinigingsdossier ‘samen werkend aan morgen’ (december 2010) en de kadernota (voorjaar 2011).

Echt veel grote verassingen kunnen er niet in zitten, alhoewel het natuurlijk altijd goed blijft om over de schouder van het college mee te blijven kijken. In totaal wordt er over de jaren 2012-2015 een bedrag van € 56 miljoen structureel bezuinigd. Daar komt nog bij de het rijk over dezelfde periode zo’n € 10 tot € 15 miljoen minder gaat bijdragen uit het participatiefonds, kortom we krijgen een totaal pakket van rond € 70 miljoen aan ombuigingen voor de kiezen. Geen gemakkelijke taak.

Gelukkig ziet het college kans om ondanks de grote ombuigingen toch ook te blijven investeren in de stad. Denk bijvoorbeeld aan de bouw van de drie VMBO’s, de HOV2 lijn en het Expatcentrum. Dit laatste als onderdeel van de Brainport 2020 visie. En als de stad of raad iets echt niet wil, zoals bijvoorbeeld het sluiten van de ijsbaan, blijkt het toch te lukken om met een gezamenlijke inspanning van alle partijen het anders in te vullen en dus het tij te keren. Kortom, de ijsbaan blijft open.

Een grote uitdaging ligt bij de bezuinigingen in het sociale domein, waar mensen die al in een moeilijk hoek zitten door de stapeling van de maatregelen die het kabinet voor hun in petto heeft het extra zwaar krijgen. Het college heeft toegezegd dat men er alles aan doet om deze groep te beschermen en de schade te beperken.

Dit lijkt mij erg belangrijk, omdat een tweedeling van de maatschappij wel het laatste is waar we op zitten te wachten.

Zaterdag 24 september 2011

De dag dat het Van Abbemuseum haar 75-jarig bestaan viert. Ik heb twee bezoeken gebracht, ’s middags heb ik alleen door het museum geslenterd om eens goed rond te kijken en ’s avonds terug met mijn oudste dochter Lauren.

Beide momenten op de dag was het druk, dus het lijkt erop dat ons museum een leuk verjaardagsfeest heeft gehad. Het blijft toch mooi om naar een museum te gaan waar het lekker druk is en mensen genieten, dat zou vaker moeten zijn.

Zondag 25 september 2011

Een stralende dag waarop mijn jongste dochter haar tiende verjaardag mocht vieren. Een dag dus zonder politiek, mobiele telefoon en mail als afsluiting van een hectisch weekje politiek van een raadslid. Ik heb dan ook bewust niet gecommuniceerd met de buitenwereld (lekker rustig). Maar wel ‘face-to-face’ met veel vrienden en familie in onze tuin met Eva, onze stralende dochter, in het middelpunt. Als het weer ook meewerkt, en dat deed het dus, zijn dit soms van die onverwacht gezellige en waardevolle dagen.

Meer: zie www.arnoldraaijmakers.blogspot.com