29 mei 2013

Zorgen over rijen milieustraat

6 april 2007
altSinds de Eindhovense milieustraten voor de Eindhovenaren gratis toegankelijk zijn, is de rij wachtenden er aanzienlijk toegenomen. Vooral zaterdags leidt dat tot files met wachttijden van soms meer dan een uur. De Eindhovense PvdA-fractie wil daarom van het college weten wat men hiertegen gaat ondernemen. Sinds 1 januari mogen Eindhovenaren hun afval gratis aan de milieustraten aanbieden. De gemeente wil hiermee stimuleren dat zij hun afval vaker naar de milieustraten brengen. De PvdA-fractie is echter bang dat de huidige drukte juist het tegenovergestelde zal bewerkstelligen. PvdA-woordvoerder Marco Swart: “Niemand houdt er van om in de file te staan, en zeker niet op je vrije zaterdag voor een milieustraat. Als de lange rijen aanhouden vrezen wij eerder een ontmoedigend, dan bemoedigend effect.” De PvdA wil daarom van de wethouder weten wat het college tegen de lange wachtrijen gaat ondernemen. Tijdens de vergadering van de commissie Milieu aanstaande dinsdag zal de fractie hierover vragen stellen aan wethouder Van Merrienboer. Een ander punt van zorg voor de sociaaldemocraten is het aantal Eindhovenaren dat claimt geen gratis toegangspas te hebbent ontvangen. Swart: “Medewerkers van de milieustraten klagen over het aantal mensen dat bij de toegangspoort zegt geen pas te hebben ontvangen. Zij moeten ter plaatse eerst een formulier invullen en dat leidt weer tot de nodige extra vertraging. Ook vermoedt men dat inwoners van omliggende gemeenten proberen hun afval gratis in Eindhoven te slijten.” De PvdA wil  van het college weten of dit de daadwerkelijke oorzaken van de lange rij wachtenden zijn en of er maatregelen genomen moeten worden. “Dit goede initiatief mag niet aan zijn eigen succes ten onder gaan”, aldus Swart.
Geen toegangspas ontvangen? Hier vraagt u er on-line een aan!