29 mei 2013

Woningsplitsing en kamerverhuur reist de pan uit in Woensel-West

17 juni 2007
In een werkbezoek aan Woensel West kreeg onze fractie een lijst te zien waaruit bleek dat meer dan 20 % van de particuliere woningen in Woensel West werden verhuurd aan kamerbewoners of inmiddels waren gesplitst in meerdere appartementen. Drie appartementen in wat eerst een eengezinswoning was is geen uitzondering in Woensel-West. Onze fractie had in een eerder stadium al vragen gesteld aan het college over de praktijk van woningsplitsing. Uit de antwoorden bleek dat het college tot nu toe over weinig instrumenten beschikt om dit tegen te houden. Het college denkt dit gat in de gemeentelijke regelgeving in het vierde kwartaal  te dichten door criteria en regels te formuleren voor de bouwvergunning bij splitsing. Omgevingsfactoren spelen hierin een rol geeft het college aan in haar antwoorden op de vragen. In de raadsvergadering van 12 juni stond de stedenbouwkundige visie voor de herstructurering van Woensel-West op de agenda. Een kwetsbare buurt met een wankel sociaal evenwicht waar naast alle stedenbouwkundige ingrepen vooral het bevorderen van meer sociale cohesie van levensbelang is voor de buurt. Daarom bedachten wij in onze fractie dat het college met een van de omgevingsfactoren, het besluit tot herstructurering, een wapen in handen kreeg om woningsplitsing in Woesel-West met onmiddellijke ingang te kunnen stoppen. De motie die wij indienden om dit te bereiken werd door wethouder Fiers positief benaderd. Tot onze grote verbazing ging de rest van de raad hier niet in mee. Men vond dat de regelgeving algemeen moest blijven en dat het wegen van omgevingsfactoren voor alle buurten moet gelden. Dit formalistische gelijkheidsenken van de raad doet naar mijn idee geen recht aan de uitzonderlijke situatie in Woensel West. Er zijn tal van redenen om juist daar meteen in te grijpen en niet te wachten tot de regeltjes voor de hele stad hetzelfde zijn. Bij  besluiten om in die omgeving een tippelzonde te vestigen of gratis heroïne op een steenworp afstand mag worden verstrekt hoor je niemand over die andere buurten. Dan speelt gelijkheid kennelijk geen rol. Gelukkig was de wethouder ook zonder deze motie al gevoelig voor de argumenten. Ik hoop dan ook vurig dat ze zonder deze motie en in afwachting van nadere regelgeving nu al alle verdere kamerverhuur, illegale onderverhuur en woningsplitsingen kan tegenhouden. Als we niet extra waakzaam zijn in deze buurt trekken straks alle particuliere woningbezitters de buurt uit. Met studenten, Poolse arbeiders, tijdelijke bewoners, vul je geen spilcentrum in de buurt; herstel je geen sociaal evenwicht en heeft ook Vogelaar het nakijken met een van de veertig kanswijken. Wij  roepen het college op extra waakzaam te zijn en dit ook in ambtelijke kringen te laten weten dat alle inspanningen die je maar kunt bedenken om verdere woningsplitsing tegen te gaan uit de kast moeten komen. Links of om rechtsom; desnoods met onorthodoxe maatregelen.Het college moet snel ingrijpen en liefst sneller dan dat deel van de raad die niet wilde zien dat voor gelijke behandeling soms ongelijke behandeling nodig is!!