29 mei 2013

Woningsplitsing en kamerverhuur in alle wijken goed geregeld!

11 december 2007
altHet splitsen van woningen en kamer verhuur in een straat, buurt of wijk houdt veel mensen bezig. De zorg over de toename van kamerverhuur en gesplitste woningen komt uit alle hoeken van de stad, een toename die de sociale cohesie en de leefbaarheid in een straat soms sterk kan verstoren. De problematiek met betrekking tot kamerverhuur moet in alle straten en wijken worden aangepakt, immers…..alle wijken verdienen die aandacht! Als in een straat meer dan 10 % van de eengezinswoningen zijn gesplitst in appartementen of kamerverhuur dan is de kans groot dat de balans weg raakt tussen bewoners die actief een bijdrage leveren aan de sociale structuur in een buurt en zij die dat niet willen doen. Daarnaast is een veel gehoorde klacht de hoeveelheid fietsen en auto’s en gebrek aan parkeergelegenheid in je eigen straat, kortom een situatie die de sfeer in de buurt negatief beïnvloedt. Als gemeenteraad hebben wij een verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat de sociale verhoudingen in een straat buurt of wijk wordt gewaarborgd en dat wij met elkaar regelgeving maken om te voorkomen dat het uit de hand gaat lopen. Voorkomen is immers nog altijd beter genezen. Met elkaar hebben wij een verantwoordelijkheid om een stad aantrekkelijk, veilig en leefbaar te maken en te houden. We willen juist betrokkenheid en gevoel van verantwoordelijkheid stimuleren en versterken. Juist door actief deel te nemen aan een buurt of wijk met het organiseren van activiteiten raken mensen gehecht en betrokken bij hun leefomgeving. Wij zijn erg blij dat, vooral met initiatief van de PvdA, in de raadsvergadering van 4 december jl het volgende besluit over woningsplitsing en kamerverhuur in de gemeenteraad is aangenomen. Wijken kunnen per direct ‘op slot’ worden gezet. Burgemeester en wethouders kunnen in de stad gebieden aanwijzen waar geen enkele vergunning voor woningsplitsing of kamerverhuur afgegeven kan worden. Woensel-West is de eerste wijk die ‘op slot’ gaat. De omzettingsvergunning wordt in de hele stad doorgevoerd, dit betekent dat iedereen die een woning bezit en deze beschikbaar wil stellen voor kamerbewoning, een vergunning moet aanvragen om de woning om te kunnen zetten van een zelfstandige wooneenheid naar een onzelfstandige woonruimte. Bij het afgeven van een vergunning voor woningsplitsing ook leefbaarheids aspecten uit de buurtthermometer meegenomen moeten worden in de afweging. (voorstel van Groen Links) De PvdA heeft veel brieven en mails gekregen over het effect van kamerbewoning en woningsplitsing in buurten. Veel dank daarvoor! Graag blijven wij hierover met u in contact, dus mail en schrijf ons en houdt ons op de hoogte van de ontwikkelingen in uw straat, buurt en wijk.

Marjon Vissers