29 mei 2013

We zijn op de goede weg!

2 november 2007
De Algemene Beschouwingen van de PvdA richtten zich met name op het thema veiligheid (daarover meer elders op deze site). Daarnaast hadden we natuurlijk andere zaken op te merken naar aanleiding van de begroting voor de komende jaren. De Partij van de Arbeid is zeer tevreden met deze begroting. Er wordt hiermee op goede wijze verder uitvoering gegeven aan het coalitieprogramma Eindhoven Eén, waarmee wij de stad sterker en socialer wilden maken. Het gaat goed met de economie en werkgelegenheid; onze stad en regio zijn aantrekkelijk voor de vestiging van bedrijven; er zijn minder mensen afhankelijk van een uitkering; acties zijn ingezet om armoede in onze stad terug te dringen; er wordt geïnvesteerd in mensen, in de kwaliteit van hun leefomgeving, in voldoende betaalbare woningen; in goed onderwijs, in ontwikkeling van mensen, in actief burgerschap, in sociaal beleid en maatschappelijke opvang; Verder is de fractie van de PvdA het eens met de wijze waarop het college voorstelt de ontstane financiële ruimte te  benutten, namelijk op jeugdbeleid, onderwijs en de krachtwijken. Op één onderdeel van de begroting heeft onze fractie nog grote twijfels en dat betreft de voorstellen rondom de Talentcentres. Reeds bij de VJN (voorjaarsnota) heeft onze fractie aangegeven de onderbouwing onvoldoende te vinden.  Met name de feitelijke meerwaarde ervan voor de Eindhovense burgers komt onvoldoende uit de verf. Wie worden er in de stad beter van? Wat is de concrete doelstelling ervan? Worden er allerlei bestaande zaken ondergebracht die op dit moment op incidentele basis plaatsvinden en waarvoor geen structurele financiering voor handen is of ligt er een visie aan ten grondslag op basis waarvan iets eronder valt? Die visie moeten wij helder hebben voordat we hiermee in gaan stemmen. De meest kritische vragen van onze fractie liggen op het terrein van onderwijs. We willen geen bezuiniging op middelen voor onderwijsbegeleiding. Gezien het grote aantal zorgleerlingen in onze stad is daar ook geen enkele aanleiding voor. En de beschikbare middelen moeten duidelijk voor dat doel ingezet worden en niet verdwijnen in een grote vergaarbak waar schoolbesturen uit kunnen vissen. Bestrijding van voortijdig schoolverlaten was een van de belangrijkste speerpunten uit ons verkiezingsprogramma. Op initiatief van de  Partij van de Arbeid heeft de raad gevraagd om een actieplan Voortijdig schoolverlaten. Het document dat we onlangs vanuit het college ontvingen voldoet helaas niet aan onze  verwachtingen. We zaten niet te wachten op een actieoverzicht, maar wilden heel duidelijk nieuwe initiatieven die snel tot resultaat moeten leiden. Wat erin staat is op zich niet verkeerd, maar zijn niet echt gericht op resultaten op korte termijn. De PvdA gaf het college bijvoorbeeld als suggestie mee een herpositionering van Bureau Leerplicht, door leerplichtambtenaren nu maar eens echt naar school te sturen. In andere gemeenten is dit erg succesvol omdat het moment van schoolverzuim, het moment van registratie en het moment van reactie op het verzuim dichter bij elkaar liggen. Spijbelende jongeren kunnen veel sneller in de kraag worden gepakt. Per motie vragen we het college daar nu eindelijk eens mee te starten. Al jaren wordt er in deze stad gepraat over de noodzakelijke vernieuwingen binnen het VMBO; om het technisch onderwijs in onze stad aantrekkelijke te houden/maken moeten schoolgebouwen goed uitgerust zijn. Voor het eerst reserveert het college financiële middelen hiervoor, da’s op zich winst. Maar als je dan kijkt waar de bedragen op gebaseerd zijn blijkt dat een kale rekensom in vierkante meters gebaseerd op een verouderde verordening, die geen rekening houdt met inhoudelijke wijzigingen in het huidige onderwijs. Een leerplek als een goed uitgeruste garage voor leerlingen autotechniek valt daar bijvoorbeeld niet onder. Per motie vraagt de PvdA aan het college zich niet uitsluitend te baseren op de m2 uit de verordening, maar juist de gebouwelijke gevolgen van inhoudelijke vernieuwingen in het onderwijs mee te blijven nemen.