29 mei 2013

Vragen over glazenwassers

22 februari 2007

altOp 5 februari besteedde het TROS-televisieprogramma RADAR aandacht aan maffia-achtige praktijken in de glazenwasserbranche. SP, VVD, en PvdA hebben het college gevraagd naar de situatie in Eindhoven. In de uitzending is te zien hoe glazenwassers, wanneer nieuwbouwwijken worden opgeleverd,  direct ‘hun’ wijk claimen. Als ze er achter komen dat een andere glazenwasser in ‘hun’ wijk bezig is wordt deze direct aangesproken. Dit gaat zeker niet zachtzinnig. Er wordt gescholden, gedreigd, ladders gestolen en soms komen ze zelfs bij het thuisadres van de glazenwasser. Naar aanleiding van de uitzending stelde de VVD-fractie vragen in de Tweede Kamer. Minister Wijn van Economische Zaken heeft naar aanleiding deze vragen toegezegd de NMa met hoge prioriteit de misstanden te laten onderzoeken.

Ook in Eindhoven
Onlangs bereikte diverse fracties in onze raad berichten dat deze praktijken zich niet beperken tot de in de uitzending genoemde gemeenten. Ook in Eindhoven, en in ieder geval in Meerhoven, zouden de in de uitzending geschetste zaken aan de orde zijn. Volgens onze informatie is de politie van deze zaken op de hoogte, maar wordt er niet tegen opgetreden.

Schriftelijke vragen
Voor de fracties van SP, VVD en PvdA zijn deze berichten aanleiding om het college om opheldering te vragen. In een brief aan het college van B&W stellen de fracties de volgende vragen:

Is u bekend dat de in RADAR geschetste praktijken ook in Eindhoven aan de orde zijn?
Kunt u een indicatie geven van de omvang van het probleem in Eindhoven? Kloppen de signalen dat de politie niet of nauwelijks tegen dit soort praktijken optreedt en wat is hier de oorzaak van?
Welke middelen staan u ter beschikking om de geschetste praktijken in Eindhoven tegen te gaan?
Bent u bereid mogelijkheden te onderzoeken om tot regulering van de glazenwasserbranche in onze stad over te gaan, indien de NMa  tot de conclusie komt dat dit noodzakelijk is om deze excessen te stoppen? Bent u bereid de gemeenteraad nader te informeren over uw aanpak, de voortgang en de resultaten aangaande de geschetste problematiek?