29 mei 2013

Uitvoering van PvdA-motie Aanvalsplan voortijdig schoolverlaten

6 maart 2008
altÉén van de belangrijkste ambities uit ons verkiezingsprogramma was om het hoge aantal vroegtijdig schoolverlaters aanmerkelijk terug te dringen. Honderden jongeren gaan jaarlijks zonder voldoende startkwalificatie van school. Zonde voor henzelf  en voor de arbeidsmarkt, die om goed geschoold personeel zit te springen. Herhaaldelijk vroegen wij het college om de manier waarop met de Leerplichtwet werd omgegaan te intensiveren en te veranderen (motie Aanvalsplan voortijdig schoolverlaten). De PvdA juicht de recent gepresenteerde plannen op dit gebied toe. Wat gaat er veranderen? In de eerste plaats komen er meer en betere leerplichtambtenaren. Daarnaast komt er regionale afstemming, waardoor een school (bijvoorbeeld het ROC) niet langer te maken heeft met ambtenaren uit verschillende gemeenten maar met een of meerdere vaste contactambtenaren. Binnen het ROC worden leerplichtambtenaren direct gekoppeld aan zorgteams van scholen. De bedoeling is dat door deze veranderingen sneller en adequater gereageerd zal worden op schoolverzuim (de jongere wordt sneller betrapt en teruggestuurd). Goed voor de jongere en voor de arbeidsmarkt!