29 mei 2013

Steun PvdA B5 aan Provinciale fractie

28 januari 2008
altMet grote instemming hebben de PvdA-fracties in de vijf grote Brabantse steden vernomen dat de Provinciale Statenfractie van de PvdA een glashelder standpunt inneemt over het gratis openbaar vervoer in de provincie. De PvdA fracties in de B5-steden steunen hun collega’s in Provinciale Staten dan ook in de volle breedte. Dat dit kroonjuweel van de PvdA niet wordt prijsgegeven is zeer terecht. Volgens de vijf PvdA-fracties kan het provinciaal bestuursakkoord dat nog geen jaar geleden werd gesloten niet anders worden uitgelegd. Het is goed dat de PvdA-fractie scherp op de inhoud blijft zitten en niet kiest voor een halve oplossing op zo’n belangrijk dossier. Het is te prijzen dat ze liever kiest voor een duidelijke lijn, zoals afgesproken in het bestuursakkoord, dan koste wat kost het bestuurlijke pluche warm te houden. Nu overal in het land in navolging van Tilburg en later Eindhoven succesvolle proeven worden gedaan met gratis openbaar vervoer is de invoering ervan in heel Brabant voor Nederland een unieke en vooruitstrevende aanpak. We kunnen niet zonder het Openbaar Vervoer, immers de helft van de bevolking is voor zijn verplaatsingen afhankelijk van lopen, fietsen en OV. De senioren onder hen vooral van het OV. Op vele plaatsen in de wereld wordt gratis openbaar vervoer met name voor senioren en minder draagkrachtigen betaald uit algemene middelen. De voorbeelden in Vlaanderen en Wallonië met gratis openbaar vervoer zijn wereldwijd een voorbeeld met in zes jaar tijd een enorme toename van 100% van het aantal reizigers. In Tilburg, dat op eigen kosten gratis openbaar vervoer heeft aangeboden, blijkt in het eerste jaar een structurele groei van het aantal busreizigers van 7% naar 24% en met Carnaval 2007 toen incidenteel iedereen gratis gebruik kon maken van het openbaar vervoer bleek maar liefst een stijging van 50.000 naar 105.000 reizigers (ruim 100%). Dat zijn resultaten die te denken geven over de betekenis die gratis openbaar vervoer kan hebben. De lokale PvdA-fracties vinden het dan ook spijtig dat toen onlangs vanuit 18 gemeentes waaronder de vijf grote steden in de meeste gevallen vrijwel unaniem een voorstel werd aangenomen om in navolging van Tilburg gratis openbaar vervoer met Carnaval aan te bieden het provinciebestuur dit breed gesteunde verzoek heeft menen te moeten afwijzen. Het is daarom ook te prijzen dat de PvdA fractie in de Provinciale Staten het gratis openbaar vervoer op grond van de bevindingen zoals in Tilburg en Eindhoven zijn opgedaan wel een serieuze zaak blijkt te vinden.

Gratis bussen haalt grote groepen ouderen uit een sociaal isolement. Er is in Tilburg en in Eindhoven een zeer positief resultaat gemeten op dat gebied. Gratis OV tijdens evenementen zorgt dat nieuwe groepen potentieële gebruikers op een positieve wijze kennis maken met de bus als een alternatief op de auto. Dit draagt zeker tijdens deze dagen bij aan de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de stad. Verdere proeven rond het OV worden breed gedragen in Brabant (zie het verzoek van GOV bij Carnaval). Het zou onverantwoord zijn om op provinciaal niveau deze voorzet nu niet voortvarend ten uitvoer te brengen. GOV is een maatregel die bijdraagt aan een schonere binnenstad en het oplossen van bereikbaarheidsproblemen.

Dat de provincie Brabant dus maatregelen neemt om gratis openbaar vervoer aan te bieden past in een internationaal streven om sociale isolering te verminderen, verkeersveiligheid te verhogen, congestie tegen te gaan en een beter milieubeleid te bevorderen. Voor Brabant in het bijzonder geldt dat invoering van gratis openbaar vervoer in de hele provincie het begrip Brabantstad meer fysiek volume geeft en dat is op weg naar Brabantstad als culturele hoofdstad in 2018 een uitstekende zaak.

De gemeenteraadsfracties van de PvdA in
Eindhoven
Tilburg