29 mei 2013

PvdA wil OZB-last eerlijk verdelen

19 oktober 2007
Als blijkt dat bezitters van goedkope woningen een hogere OZB-stijging voor hun kiezen krijgen dan bezitters van dure woningen, dan moet het college dit compenseren. Dat wil de PvdA-fractie in de Eindhovense gemeenteraad. Tijdens de begrotingsbehandeling zullen de sociaaldemocraten hiervoor een motie indienen. Uit de begroting voor 2008 blijkt dat de gemiddelde woonlasten door de OZB in Eindhoven met iets meer dan 2% zullen stijgen. Deze stijging wordt niet veroorzaakt door een stijging van het het OZB-tarief, want dat daalt in Eindhoven. Daar is de PvdA dan ook tevreden over. De lastenstijging wordt veroorzaakt door een hogere WOZ-waardering van de woningen in de stad. PvdA raadslid Frank Depla: “Wij vrezen dat die waardestijging bij goedkope woningen hoger zal uitpakken dan bij duurdere woningen. De vraag naar goedkope woningen is immers het grootst en als de markt zijn werk doet zal daar de waardestijging dus ook het grootst zijn.” Als de vrees van de PvdA bewaarheid wordt, betekent dit dat de lastenstijging voor bezitters van goedkope woningen hoger dan gemiddeld zal zijn. De lastenstijging voor bezitters van duurdere woningen zal dan lager dan gemiddeld zijn. Depla: “Een sociaal college zou zich dit moeten aantrekken; de sterkste schouders horen immers de zwaarste lasten te dragen, niet andersom.” Tijdens de commissievergadering over de begroting afgelopen dinsdag beloofde wethouder Don deze consequenties te onderzoeken. De PvdA is blij met dat onderzoek, maar verwacht ook maatregelen van het college als er sprake blijkt te zijn van een onevenredige lastenverzwaring voor bezitters van een goedkope woning. “Een college met zo veel sociale ambitie mag dit niet over zijn kant laten gaan”, aldus Depla.