29 mei 2013

PvdA wil meer controle op growshops

12 juni 2008

altIn een growshop kun je artikelen kopen om voor eigen gebruik (maximaal 5 planten) cannabis te kweken. Dit klinkt onschuldig, maar feit is dat een aantal growshops zich bezighoudt met criminele praktijken. De PvdA steunt het Eindhovens college in haar aanpak om hier tegen keihard op te treden . Zo zijn er vorige week gezamenlijke controles uitgevoerd door belastingdienst en politie bij de growshops in Eindhoven. Daarnaast moet er meer inzicht worden verkregen in de handel die daar plaats vindt. De PvdA is voorstander van het stellen van regels voor vestiging van een growshop. Vandaar dat de fractie gisteren instemde met een raadsvoorstel om in de APV een vergunningplicht voor growshops op te nemen. Om een vergunning te krijgen mag de eigenaar geen crimineel verleden hebben en moeten de financiën op orde zijn. Bij overtreding van de voorwaarden gaat de growshop dicht. Op deze manier behoudt de gemeente zicht op wat zich afspeelt en kan worden opgetreden bij overtreding. Een aantal fracties (CDA, SP, CU, OAE, LE) wilde verder gaan en een maximum stellen aan het aantal growshops. Er zijn er nu 13, men wilde naar 6. Voor de PvdA gaat een dergelijk voorstel te ver. “Laat ons eerst maar eens kijken wat een vergunningsplicht met een screening oplevert”, stelde Frank Depla. Hij betoogde dat een maximering (voor een aantal zaken dus een verbod) zal leiden tot illegale praktijken en er geen zicht zal zijn op wat er zich daar afspeelt.