29 mei 2013

PvdA nog niet overtuigd van noodzaak bouw hockeystadion.

24 januari 2008
20080124.jpgIn de commissievergadering van ondermeer Sport is dinsdag 15 januari gesproken over de stimulering van de hockeysport door de bouw van een nieuw hockeystadion. Voor de PvdA behoort  het financieren van topsportvoorzieningen niet tot de speerpunten en wij vragen ons af  in hoeverre  een nieuw stadion bijdraagt aan de stimulering van de hockeysport. Het voorlopige standpunt van de PvdA is daarom : niet investeren in de stenen van een topsportaccomodatie. Wel  – onder voorwaarden-  meefinancieren van de aanpassingen in de infrastructuur rondom zo’n stadion. Waarom wij vinden dat  de gemeente niet moet  investeren in de “stenen” van een hockey stadion. de Pvda kiest voor breedtesport en niet direct voor de stenen van een topsportvoorziening. Bovendien investeringen van de gemeente in sporttribunes en kantines precedenten Binnen de breedtesport bestaan in de stad nog vele behoeften. Zoals de verbetering van de sportaccommodaties op de sportparken. Ook het  ruimtegebrek van de  hockeysport verdient hierbij aandacht want de PvdA is absoluut overtuigd van het feit dat het hockey groeiend is in deze stad en dus extra kunstgrasvelden nodig heeft. Realisatie van een 4e kunstgrasveld  lost het  ‘probleem’ van  het  aanwassend ledental ons inziens echter al op. Het beleid van onze gemeente is dat investeringen in tribunes en sportkantines voor rekening komen van de verenigingen en dat moeten we zo houden. Zeker zolang we niet een uitgesproken topsportbeleid hebben in deze stad. Waarom  -onder voorwaarden- meefinancieren van de aanpassing van de infrastructuur rondom zo’n stadion? Dit wil de PvdA doen indien de bouw van een stadion maatschappelijke meerwaarde oplevert en niet enkel is bedoeld voor de topsporters van Oranje Zwart.  Dit zou bijvoorbeeld  kunnen  zijn: een stadion dat:Een verbetering van de infrastructuur van de Genneperparken  realiseert, met name op het gebied van parkeerruimte of teruggave van ruimte aan de  natuur, niet- sporters de mogelijkheid geeft deel te nemen aan clinics.Voor meer kan worden gebruikt dan enkel de topwedstrijden van OZ en niet overdag leeg staat. Bv. kinderopvang, schoolhockey, ruimte biedt aan de verdere ontwikkeling van het rolstoelhockey. Van de wethouder willen wij graag het volgend weten: welke van dit soort ontwikkelingen  lopen we mis (of lopen vertraging op) als dit stadion niet  door de gemeente gerealiseerd wordt. Daarnaast hebben we nog een andere mogelijkheid geopperd: In hoeverre is het mogelijk om het huidige Eindhoven Jan Louwersstadion multifunctioneel te gebruiken? Spelen op dezelfde velden is niet mogelijk: een hockeyveld is een “nat” kunstgrasveld en voetbal wordt gespeeld op een “droog” veld. Maar zijn er nog andere mogelijkheden? Dit is naar ons idee nog niet voldoende onderzocht. De VVD, Leefbaar Eindhoven en het CDA waren direct enthousiast over de plannen. Wij blijven kritisch en wachten de verdere uitwerking en onderbouwing van de plannen af voordat we hier als PvdA definitief  een standpunt over innemen. De wethouder heeft toegezegd  dat onze punten worden  meegenomen.

Frank Depla