29 mei 2013

PvdA-fractie blikt terug op besluitvorming Kadernota 2009-2012

26 juni 2008
Afgelopen dinsdag vond de besluitvorming plaats over de Kadernota 2009-2012, waarin het college aan de raad de belangrijkste keuzes voorlegt voor de komende begroting. Het werd een behandeling waarbij een verdeelde oppositie geen alternatief had en de “verenigde” lokale partijen een twijfelachtige rol speelden. Zelf haalde de fractie het beoogde resultaat. Om met het belangrijkste te beginnen: aan het eind van de rit stemde een ruime meerderheid voor deze Kadernota. “Vanzelfsprekend” stemde een deel van de oppositie (VVD, lokale partijen, D66) tegen. Blijkbaar werden de politieke keuzes van het college en de coalitie door die oppositiepartijen niet gedeeld, maar alternatieve ideeën in de vorm van amendementen wist men niet aan te dragen. En dat was jammer, omdat een groot gedeelte van het debat daardoor beperkt bleef tot interne of procedurele kwesties waarbij wij ons afvragen of de Eindhovense burger daarop zit te wachten.
De lokale partijen (LE, OAE, Stadspartij, LPF, EindhovenNU)  maakten het helemaal bont. Na eerder geuit wantrouwen over de juistheid van de Jaarrekening deden ze niet meer mee met de discussie over de Kadernota. Dat ze vervolgens op de valreep in gezamenlijkheid nog een hele trits aan moties hadden aangeleverd die extra financiën vroegen, was niet echt consequent. Geen nood, met één vingerknip van lokalo – opperhoofd Van Bussel werden die in gezamenlijkheid even zo gemakkelijk weer ingetrokken. Over geloofwaardigheid naar de stad en respect naar collega’s gesproken…. Elk nadeel heeft zijn voordeel: het behoedde de raad van veel discussie over onaangekondigde en slecht onderbouwde moties en verkortte daarmee de vergadertijd.
De fractie van de Partij van de Arbeid is tevreden over haar eigen resultaten. In de eerste plaats omdat wij de keuzes van “ons” college steunen, maar ook omdat er brede steun was voor de voorstellen die de fractie door middel van moties deed. Zo wilde de PvdA het fietsbeleid in Eindhoven op een hoger niveau brengen, door bijvoorbeeld fietspaden te verbeteren en de wachttijd voor fietsers bij verkeerslichten te verkorten. Wij dienden een motie in om een zg. maatschappelijk durfkapitaal te realiseren. Hiermee willen we het college meer eigen ruimte geven binnen de huidige subsidiesystematiek om voor die zaken die wel nuttig zijn, maar net niet in de regeltjes passen, een beperkt bedrag achter de hand te hebben. Bij bespreking van de gemeentelijke plannen gaat het niet altijd om grote zaken die veel geld kosten en waarvan de resultaten na langere tijd zichtbaar worden. Soms kun je concrete voorstellen doen die snel resultaat opleveren. Omdat de bezoekersaantallen van de gemeentelijke sportvoorzieningen (zwembad, ijsbaan) achterblijven blijven, diende de PvdA een voorstel in om een proef te doen met het sporten in daluren voor 1 euro in plaats van de normale 6 euro. Op deze manier denken we meer mensen aan het sporten te krijgen. Een ander voorstel van de PvdA was om het jaarlijkse bevrijdingsdefilé op 18 september voortaan rechtstreeks via de lokale TV uit te zenden. Op die manier willen we mogelijk maken dat Eindhovenaren die niet in staat zijn naar het Stadhuisplein te komen, dit defilé kunnen volgen. De PvdA deed voorstellen om de gemeentelijke dienstverlening verder te verbeteren. Wij willen een dienstverlenende, een proactieve overheid, een gemeente die mensen vooruit helpt. Voor ons is niet voldoende dat de telefoon snel opgenomen wordt maar we willen ook dat de beller een fatsoenlijk inhoudelijk antwoord krijgt en dat er met hem mee wordt gedacht. Kortom: einde aan het “van het kastje naar de muur” verhaal. Een motie om te komen tot afspraken betreffende gratis openbaar vervoer bij evenementen houden we aan tot na de evaluatie van de succesvolle proef met gratis openbaar vervoer, dit najaar. Halverwege de raadsperiode constateren wij als grootste coalitiepartij dat de uitvoering van het coalitie- akkoord goed op koers ligt. Fractievoorzitter Gaby van den Biggelaar rondde haar bijdrage dan ook als volgt af: “In onze eerste termijn gaven wij al steun aan de keuzes die het college maakt in deze Kadernota; wij zijn tevreden en trots op de vorderingen die het college maakt om de ambities uit Eindhoven Eén tot uitvoering te brengen. Met deze kadernota komt een sterk en sociaal Eindhoven weer een stap dichterbij!”