29 mei 2013

Ouderinitiatief van start!

21 januari 2008
De actie omtrent de zwart-witte scholenproblematiek heeft geresulteerd in een concrete start van een ouderinitiatief. De Eindhovense PvdA-fractie is de strijd tegen de zwart-witte scholenproblematiek aangegaan door het initiëren van een ouderinitiatief. Wanneer witte ouders besluiten dat ze hun kinderen naar de buurtschool willen doen, zich verenigen en groepsgewijs aanmelden, is de kans aanwezig dat een zwarte school weer gemengd wordt. Met alle positieve gevolgen voor de sociale cohesie in de wijk van dien. Op initiatief van de PvdA is er op de basisschool de Driesprong een informatie-avavond over het fenomeen ouderinitiatief georganiseerd. Daar kwamen zo’n veertig mensen op af. Petra Zwang, Rotterdamse ambtenaar belast met het project ‘integratie op scholen’ was, samen met een collega van het CED (de Rotterdamse Doba), naar Eindhoven gekomen om te vertellen over ouderinitiatieven die in Rotterdam al van de grond gekomen zijn. Aan de hand van een film en haar verhalen, ontstond er een boeiende discussie. In de zaal zaten mensen van allerlei pluimage: ouders met kinderen al op de school, mensen van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, mensen van andere scholen en geïnteresseerde buurtbewoners. Het aandeel witte ouders met kleine kinderen, onze specifieke doelgroep, was op deze avond nog niet zwaar vertegenwoordigd. Daaruit blijkt maar al te duidelijk dat het mobiliseren van mensen een kwestie is van lange adem.  Maar dankzij het voorwerk dat door onze partij is gedaan – aanbellen in de wijk, met mensen in gesprek gaan – is een eerste contact al wel gelegd. De groep is goed in beeld en het is nu aan het ouderinitiatief om deze mensen wederom te benaderen en te betrekken bij de plannen. Onze actie heeft er ook voor gezorgd dat het onderwerp op de agenda staat. Er wordt in de wijk en op de school over gesproken. De kranten hebben er aandacht aan besteed en zullen er nog artikelen aan gaan wijden. De wijkkrant heeft toegezegd in iedere editie de voortgang van het ouderinitiatief te zullen beschrijven. Kortom, de eerste steen is gelegd en we kunnen dan ook van een zeer geslaagde actie spreken. Het is nu van belang om het enthousiasme levend te houden en de ouders van het initiatief zo snel mogelijk actief te ondersteunen. Vanaf dit moment ligt de hoofdrol bij school en de ouders, maar wij zullen waar nodig terzijde staan. Wij zullen dit onderwerp politiek maken door een motie in te dienen. We willen dat onze actie als voorbeeld dient voor nieuw gemeentelijk beleid. Naar Rotterdams voorbeeld, waar een ambtenaar een volle werkweek heeft aan het tegengaan van segregatie op scholen.