30 september 2007

Opinie: Referendum geen politieke verkiezing

En laat dat nou net niet de bedoeling zijn bij een burgemeester die boven de partijen hoort te staan. Net als in Eindhoven heeft ook de Utrechtse raad een profiel opgesteld, met daarin allerlei wensen en eisen waar een burgemeester aan moet voldoen. En net als in Eindhoven heeft de raad aangegeven dat kwaliteit het criterium moet zijn, en niet de politieke kleur. Daarom heeft het kunnen gebeuren dat twee kandidaten, lid van dezelfde partij, unaniem werden voorgedragen door de Utrechtse vertrouwenscommissie en gesteund werden door een overgrote meerderheid in de Utrechtse raad. Zo zou het wat mij betreft ook in Eindhoven moeten gebeuren; een keuze op basis van kwaliteit en niet van politieke kleur. Als de keuze voor kwaliteit twee kandidaten van dezelfde politieke kleur oplevert moet dat maar zo zijn. Pans en Wolfsen verschillen in veel opzichten van elkaar. Wie dat onderscheid niet ziet is stekeblind. Als Pans denkt dat hij met die verschillen niet in staat is om Utrechters te overtuigen dat er echt iets te kiezen valt, dan kan hij dat ook niet tegenover een andere kandidaat. Om vervolgens dat probleem terug te leggen op het bordje van de Utrechtse gemeenteraad, die altijd duidelijk geweest is over de procedure en over haar wensen ten aanzien van de kandidaten is niet netjes. Als kandidaat dient hij zich niet met de procedure te bemoeien. Zeker wanneer hij daarbij het burgemeestersreferendum vermaakt tot iets wat het nooit mag worden: een keuze tussen politieke partijen. Kwaliteit telt, kleur niet. Het zijn geen politieke verkiezingen. Met zijn optreden heeft Pans het Utrechts referendum ‘verrommeld’. Zonde.

Paul van Liempd