29 mei 2013

Onderzoek naar Onderadvisering!

30 januari 2008
altRegelmatig krijgen wij te horen dat kinderen  een vmbo-advies krijgen terwijl ze eigenlijk  het vwo aan zouden kunnen. Een schoolloopbaan onder of boven het niveau van een kind is voor de PvdA onacceptabel. Verschillende onderzoeken in het land hebben aangetoond dat kinderen waarvan de ouders niet of weinig gestudeerd hebben (gewichtsleerlingen) niet de juiste  schooladvies krijgen. In een gemeentelijke monitor, waarin de cijfers over de schooladviezen van Eindhovense leerlingen wordt bijgehouden, wordt geconcludeerd dat meer dan 75% van de kinderen met ouders die laag opgeleid zijn een Vmbo L/K  (vroegere VBO) advies krijgen. Dit duidt erop dat er bij deze groep kinderen lager wordt geadviseerd. Dit beeld wordt bevestigd in  gesprekken met ouders, onderwijsinstellingen en onderwijsbegeleiders. Zij constateren dat er inderdaad verkeerde adviezen gegeven worden maar kunnen dit  niet onderbouwen met cijfers.
De PvdA heeft daarom een motie ingediend om een onderzoek te laten doen naar de schooladviezen van kinderen. Met de resultaten van het onderzoek zal gekeken worden of de talenten van kinderen tot hun recht komen. Want voor een sterke en sociale stad als Eindhoven waar alle talenten keihard nodig zijn is ieder talent op zijn of haar manier belangrijk! De reacties naar aanleiding van deze moties zijn zeer divers. Schoolbesturen geven aan dat zij dergelijke volgsystemen al in huis hebben. Zij volgen een kind tot het derde jaar op het voortgezet onderwijs waarbij zij kijken of het kind nog steeds op het niveau zit dat een school destijds heeft geadviseerd. Tevens zijn er onderzoeken waarin dit beeld bevestigd of juist weerlegd wordt.
Voor de PvdA is enkel een cijfermatige benadering van een dergelijk onderzoek niet afdoende. Voor ons is het belangrijk om naar de loopbaan van een kind te kijken. Het college van Burgemeester en Wethouders zal binnenkort met een onderzoeksopzet komen waar de fractie zal reageren. Mocht u signalen van verkeerde schooladviezen opvangen of wilt u meer weten over dit onderwerp dan kunt u een mailtje naar de fractie sturen via: [email protected]