20 maart 2006

Nieuws maken door Het Parool

altHet komt vaak voor dat een krant een interview op de voorpagina aankondigt waarbij die aankondiging net iets smeuïger is dan het stuk zelf. Zo prikkel je de lezer. Maar om de lezer compleet op het verkeerde been te zetten zoals Het Parool afgelopen vrijdag deed, dat is niet prikkelen maar misleiden. Wouter Bos zei afgelopen vrijdag in een interview met Bas Soetenhorst de grotere deelname van allochtonen in gemeenteraden te zien als doorbraak. Bos: “We hebben jarenlang gevraagd om actieve deelname van allochtonen aan verkiezingen. Als het dan gebeurt wordt het meteen geproblematiseerd. Daar baal ik van.” Dan is het natuurlijk wel heel erg zuur als op de voorpagina staat dat Wouter Bos ongelukken voorziet met allochtone gemeenteraadsleden. De kop was zelfs: “PvdA met kleurtje is risico”. De boodschap op de voorpagina stond daarmee haaks op de boodschap van het interview zelf. “Maar Wouter Bos heeft toch gezegd dat hij ongelukken met allochtonen voorziet?” is ongetwijfeld het verweer. Dat klopt alleen als je wat Bos heeft gezegd in stukjes knipt. De PvdA heeft het goed gedaan bij de gemeenteraadsverkiezingen. Zeker ook bij allochtonen. De PvdA maakt in haar beleid geen onderscheid tussen verschillende groepen in de samenleving, en dat spreekt blijkbaar aan. Daar is de PvdA blij mee, maar tegelijkertijd willen we niet naïef zijn en de ogen sluiten voor mogelijke nadelen van de onverwacht grote winst. Wouter Bos noemt het feit dat onervaren raadsleden mogelijk een veeleisende achterban op hun nek krijgen een risico. Maar dat benoemen is blijkbaar veel riskanter. Want dan moet en zal dat op een negatieve manier voor allochtonen worden uitgelegd. Door uit een prima en afgewogen interview stukjes te knippen en op de voorpagina bij elkaar te plakken is een nieuwe waarheid ontstaan. En die waarheid wordt vervolgens gemakzuchtig door andere media overgenomen. Daardoor zijn lezers op het verkeerde been gezet. Ook zijn allochtone PvdA raadsleden in diskrediet gebracht door als risico factor genoemd te worden. Dit verdienen zij niet.

Remco Dolstra
Hoofd voorlichting PvdA