29 mei 2013

Miljoenen aan reïntegratiemiddelen op de Eindhovense plank?

5 augustus 2007
Volgens een bericht in de Volkskrant van 1 augustus zouden er in Eindhoven miljoenen euro’s, bedoeld om werklozen aan het werk te helpen, op de plank blijven liggen. Op zich is onderuitputting van het bedoeld budget niet onbekend, de Jaarrekening 2006 maakte daar al melding van. Nieuw is dat de Gemeente Eindhoven met een onderuitputting van 63,3 % (!) van het totale budget ver uitsteekt boven de onderbenuttingspercentages van andere grote gemeenten als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De fractie van de PvdA vindt het onverantwoord en ongewenst dat er, zolang er mensen in de bijstand zitten, geld, laat staan zoveel geld, overblijft. Tegelijkertijd bereiken ons bijvoorbeeld berichten over alsmaar oplopende wachtlijsten voor de Sociale Werkvoorziening. Tegelijkertijd constateren we dat een aantal voormalige ID-ers nog steeds niet aan een baan is geholpen. Reden voor de PvdA om het college daarover nadere vragen te stellen. De fractie wil weten wat nu precies de beschikbare bedragen zijn en wat er op de plank is blijven liggen. We willen weten wat de dieperliggende oorzaken zijn van het overschot. Fractieleider Gaby van den Biggelaar: “De Jaarrekening 2006 geeft daarvoor weliswaar een aantal verklaringen maar daarmee wordt in feite een beetje cryptisch omschreven op welke onderdelen er geld is blijven liggen en niet wat de onderliggende oorzaken zijn. Juist in die oorzaken zou een reden kunnen liggen waarom Eindhoven achterblijft bij andere gemeenten”.
In 2006 hebben ruim 3000 werklozen een baan gekregen. In een aantrekkende economie is dat op zich geen verrassing. Voor de PvdA is van belang te weten wat er met het besteedde geld is gedaan. Is dit ingezet voor mensen die nog maar kort werkloos zijn of worden er juist mensen geholpen die al jaren zonder werk zijn of bijvoorbeeld ouderen? “De PvdA vindt het belangrijk dat niet alleen mensen die relatief gemakkelijk weer aan een baan komen (zoals jongeren of nieuwe werklozen) geholpen worden, maar dat ook langdurig werklozen en ouderen perspectief krijgen op werk”, aldus Van den Biggelaar.