29 mei 2013

Martijn van Dam adopteert Doornakkers

15 juni 2007

Martijn van Dam, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, ondertekende maandagochtend in de buurtinfowinkel van de Tongelrese wijk Doornakkers samen met Cor de Wit, voorzitter van het buurtplatform, een adoptieovereenkomst voor de wijk Doornakkers. Mary Fiers, wethouder van wonen, volkshuisvesting en wijkvernieuwing, was bij de ondertekening aanwezig. Martijn van Dam en de wethouder spraken daarvoor met vertegenwoordigers van bewonersgroepen over de stand van zaken in Doornakkers, onder meer over het nieuwe wijkcentrum De Toeloop, waarbij de afspraken over het bouwverkeer niet worden nagekomen en over de voortgang van het project ‘Doornakkers 1’. Het gezelschap maakte vervolgens een wandeling door de wijk. Opvallend was de opknapbeurt die de Kaapseweg en Transvaalweg onlangs ondergingen en de renovatie van de woningen aan de Bloemfonteinstraat. In de adoptieovereenkomst, opgesteld door het Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken (LSA), staan de afspraken tussen een bewonersorganisatie en een lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Eén van de afspraken is dat Van Dam tot de eerstkomende parlementsverkiezingen de inspanningen die door bewoners en anderen worden gedaan om de situatie in Doornakkers te verbeteren, blijft volgen. Ook zal hij de wijk gemiddeld vijf keer per jaar bezoeken. Van Dam ondertekende de overeenkomst met Doornakkers omdat hij in de wijk heeft gewoond en daardoor de wijk en haar problemen goed kent. Volgens de overeenkomst krijgt hij voor belangrijke gebeurtenissen en bijeenkomsten tijdig een uitnodiging. De bewonersorganisatie benadert het kamerlid over actuele kwesties die consequenties kunnen hebben voor verbetering van de wijk. Bij onenigheid over de adoptie of de overeenkomst, kan een beroep worden gedaan op het LSA om te bemiddelen.
Bron: Eindhovens Dagblad 12 juni 2007