16 november 2010

Helms: Floraplein is niet echt gevaarlijk

Bron: Eindhovens Dagblad, donderdag 4 november 2010

EINDHOVEN – Het Floraplein is voor voetganger en fietsers onoverzichtelijk en het is er ook lang niet altijd gemakkelijk om over te steken, maar écht gevaarlijk is het niet. Dat zei verkeerswethouder Joost Helms (VVD) eerder deze week in een raadscommissievergadering.In die vergadering had SP-raadslid Ernest Maas de wethouder gevraagd wanneer er nu eindelijk maatregelen getroffen worden om het voor (brom)fietsers en voetgangers veiliger te maken daar over te steken. Zij moeten nu voorrang geven aan verkeer op de drukke rotonde. Maas kreeg onder meer bijval van collega-commissie­leden van de PvdA en het Ouderen Appèl. Maar volgens Helms heeft de aanpak van het Floraplein niet de hoogste prioriteit. Hij wees er op dat er in de stad andere kruisingen zijn waarop veel meer ongelukken gebeuren. De laatste vijf jaar is er op het plein twee keer een ongeluk gebeurd waarbij gewonden zijn gevallen. Helms: „Ik wil de schaarse middelen die we hebben inzetten op objectief aantoonbaar gevaarlijkere situaties.”

Helms zei wel dat hij momenteel laat onderzoeken of de rotonde met relatief goedkope ingrepen veiliger te maken is. Daarbij wordt gedacht aan het plaatsen van borden en het aanleggen van noodvlucht­heuvels.