29 mei 2013

Geslaagde B5-top voor de PvdA

23 oktober 2007
Partij van de Arbeid verzilvert positie in de Brabantse Steden. Afgelopen zaterdag 13 oktobalter 2007 hebben in Tilburg bestuurders en fractieleden van de grote Brabantse steden het lokale PvdA-beleid verknoopt aan zowel het Kabinetsbeleid, de plannen van de Tweede Kamerfractie en het Provinciale beleid. Onder het motto ‘Iedereen doet mee in de Brabantse grote steden’ hebben de PvdA-politici besloten een aantal ontwikkelingen in de steden van Brabantstad gezamenlijk op te pakken. Bij deze aanpak krijgen de steden zowel ondersteuning vanuit de PvdA in de Tweede Kamer en het Kabinet als vanuit de Provincie. Onderdelen van deze gezamenlijke aanpak zijn bijvoorbeeld een massieve ontwikkeling van het Brede Schoolconcept, de ontwikkeling van werkgelegenheid voor lager geschoolden gekoppeld aan een pakket maatregelen die zorg dragen voor competentieontwikkeling van deze groep werknemers om hen zo duurzaam voor de arbeidsmarkt te kunnen behouden. Ook trekken de politici gezamenlijk op om ook de achterstandswijken, die niet tot de prachtwijken van Ella Vogelaar behoren, verder te ontwikkelen. Ook is er de intentie uitgesproken dat de integratie van minderheden actief wordt bevorderd vanuit de gedachte dat binnen de PvdA velen gezindten en geloven naast elkaar optrekken en samenwerken. Wat binnen de partij kan, dat kan daarbuiten ook.Na afloop van de bijeenkomst zijn de afspraken ondertekend door de nieuwe voorzitter van de PvdA, Lilian Ploumen, vice voorzitter van de Tweede Kamerfractie Mariette Hamer en de politieke leiders in de 5 steden en in de Provinciale Staten. Tijdens de bijeenkomst heerste een positieve stemming over het nieuwe kabinetsbeleid. De politici zijn met name tevreden over de ruimte die zij krijgen om invulling te geven aan lokaal beleid. Staatssecretaris Frank Heemskerk meldde verheugd dat de B5-gemeenten landelijk gezien uitstekend scoren, als het gaat om verbetering van de publieke dienstverlening, een belangrijk punt voor de PvdA. Ook overlegt hij met zijn collega Eurlings, Minister van Verkeer en Waterstaat hoe het Urgentieprogramma Randstad aan te laten sluiten op Brabantstad.
PvdA voorzitter Lilianne Ploumen sloot de dag af met te benadrukken dat ze trots is op de ontwikkelingen waar de PvdA in de Brabantse grote steden voor gezorgd. De verklaring van deze dag is onderaan dit bericht bijgevoegd.