29 mei 2013

Geen ‘deal’ raadsenquêtes

26 oktober 2006
altDinsdag 24 oktober besloot de Eindhovense gemeenteraad na een lange vergadering tot het houden van twee raadsenquêtes. Dit gebeurde naar aanleiding van twee deelcasussen van het rapport van het bureau 4iTrust… …te weten het onderzoek naar de aanbesteding van de Effenaar en het onderzoek naar het vernietigen van de gegevens van de commissie Caminada. In het Eindhovens dagblad van donderdag 26 oktober wordt ten onrechte gemeld dat de meerderheid voor de besluiten tot stand kwam door een deal tussen de fracties van de PvdA en ‘Leefbaar Eindhoven’.  De suggestie wordt gewekt dat de fracties steun voor hun voorstellen uitgeruild zouden hebben; De PvdA zou steun aan de Caminada-enquête gegeven hebben in ruil voor steun van Leefbaar aan de Effenaar-enquête. Deze suggestie is pertinent onjuist. Zowel de fractie van de PvdA als de fractie van ‘Leefbaar Eindhoven’ hebben ten aanzien van beide voorstellen een eigenstandige afweging gemaakt. Van enige koppeling of deal is geen enkele sprake geweest. Alhoewel het maken van deals een onderdeel uitmaakt van de politieke praktijk, zou het beide fracties te verwijten zijn als zij zich bij het inzetten van het zwaarste middel wat een gemeenteraad tot haar beschikking heeft, van dit soort afspraken zouden bedienen. Het besluit tot een raadsenquête mag nooit onderdeel zijn van een politieke deal. De zwaarte van een  dergelijk besluit verdient een eigenstandige afweging van vóórs en tegens door iedere fractie. Dat is in deze gevallen dan ook gebeurd. Zowel de fractie van de PvdA als de fractie van ‘Leefbaar Eindhoven’ heeft bij haar afwegingen over de beslissing tot het houden van de twee enquêtes politiek zuiver geopereerd. Wij betreuren het ten zeerste als hierover een ander beeld zou ontstaan.

Gaby van den Biggelaar,
fractievoorzitter PvdA Eindhoven