29 mei 2013

Geef een tandenborstel

13 juni 2007
De raadsleden Hanny Jacobs ( VVD) en Yasin Torunoglu (PvdA) dienden op 12 juni in de gemeenteraad een motie in waarin alle raadsleden wordt gevraagd om op 19 juni een nieuwe tandenborstel mee te brengen naar de raadsvergadering. De twee raadsleden nemen de tandenborstels in augustus mee op hun tweeweekse werkbezoek aan Chinandega in het Midden-Amerikaanse Nicaragua. Eindhoven heeft een stedenband met Chinandega. Samen met de stichting Stedenband Eindhoven- Chinandega worden in de stad diverse projecten ondersteund op het gebied van onder andere onderwijs en jeugdzorg. Jacobs en Torunoglu willen met hun opvallende motie tevens de stedenband extra onder de aandacht brengen bij de raadsleden, maar ook alle Eindhovenaren. „We ondersteunen daar financieel een project mondhygiëne voor kinderen”, legt Jacobs uit. „ De ingezamelde tandenborstels geven we als symbolisch gebaar.”
Behalve de ‘tandenborstelactie’ sturen de twee raadsleden deze week alle speelzalen en scholen voor het basis- en voortgezet onderwijs een schriftelijk verzoek om een klein bedrag te doneren. „We willen alle ongeveer 125 scholen geld vragen om minimaal één Spaanstalig boek per school voor de jeugdbibli¬otheek in Chinandega te kunnen kopen.” Yasin Torunoglu benadrukt dat expres om een klein gebaar wordt gevraagd. „Een klein gebaar dat wel heel veel kan betekenen voor de mensen in ontwikkelingslanden.” Hij hoopt samen met Hanny Jacobs dat hun ‘tandenborstel- en boekenactie’ navolging krijgt onder Eindhovenaren. „En dat kleine groepjes mensen geld bij elkaar leggen voor één boek of voor het mondhygiëneproject. Dat zou fantastisch zijn. Dan krijgt het begrip stedenband een extra betekenis.”
Bron: Eindhovens Dagblad

Mensen die dit intiatief willen ondersteunen en ook een tandenborstel willen doneren kunnen hiervoor contact opnemen met Yasin Torunoglu ([email protected]