7 september 2006

De portemonee-moraal van Wijn

20060907.jpgVandaag hoorde ik, op de radio in de auto, een item over analfabetisme. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de welvaart in Nederland direct zou groeien wanneer meer mensen leren lezen en schrijven. Aan het woord hierover was Staatssecretaris Wijn (CDA) van Economische zaken.

Hij vond het onderzoek werkelijk een eye-opener: had hij in het verleden ongeletterdheid enkel gezien als een soft sociaal probleem – “dan kijken die mensen op tv toch gewoon naar een Nederlandse politieserie in plaats van een Amerikaanse detective” – nu bleek uit dit onderzoek dat er financieel voordeel te halen valt als meer mensen geletterd zijn. Dát maakt het dus meteen een zaak van de hele maatschappij, van ons allemaal, aldus de Staatssecretaris. Ik weet niet of de Staatssecretaris zich realiseerde wat hij nu werkelijk zei, maar voor mij was het een zoveelste voorbeeld van de verzakelijking van deze maatschappij die door dit kabinet enkel wordt versterkt. Nu het over geld gaat is het ineens een maatschappelijk probleem, had Wijn ook kunnen zeggen. Naar aanleiding van het onderzoek worden er allerlei plannen opgesteld om deze mensen van het stempel analfabeet af te helpen. Let wel: niet dat de regering er extra geld voor vrij gaat maken, nee, dit is een verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven.

Mieke Verhees