29 mei 2013

Burgerparticipatie goed op weg

5 april 2007
altHet PvdA-programma “Ambities en Vertrouwen” is duidelijk : Burgers van de stad betrekken bij ontwikkelingen die voor hen van belang zijn. Vertrouwen tonen in de beoordeling van burgers van wat goed is in hun omgeving en wat beter kan. Het enthousiasme, het meedenken, meewerken en meedoen van burgers aan de directe leefomgeving van hun buurt of wijk, stimuleren door plannen  en initiatieven van “onderop” serieus te nemen. Deze ambitie uit ons  Verkiezingsprogramma heeft een prominente plaats gekregen in het coalitieaccoord dat de PvdA sloot met SP en CDA. En dat dit College daar echt werk van maakt bleek wel uit het instellen van een Taskforce Burgerparticipatie dat rondom het thema burgerparticipatie »wanneer is het geslaagd ? In het programma World Cafe op 19 maart en 2 april respectievelijk in Grand Cafe Spijker aan het Stratumseind en Lunchroom Queen Bee in Winkel-centrum Woensel burgers van de stad, jong en oud, nieuwe Nederlanders, instellingen, ambtenaren, wethouders en raadsleden bij elkaar bracht en met succes. Ook de PvdA-raadsleden Jacques van der Meer, Wildrik Burema, Mieke Verhees en Marjon Vissers leverden hun bijdragen. Wat gaat er fout ? Hoe kan dit veranderen ? Wat gaat er goed ? Hoe kan dit verbeteren ? en wat kunnen de gemeente en de burgers uit de stad daaraan doen ? Op de eerste bijeenkomst van 19 maart ging het vooral om het onderwerp te verkennen via stellingen en op de tweede bijeenkomst op 2 april stonden de oplossingen centraal, waarbij ook het digipanel van de stad (3000 mensen) wordt ingezet.
De deelnemers waren enthousiast. Vooral de casussen uit de stad : actieve bewoners van Lievendaal, De Gender boven de grond in het Vonderkwartier, een VMBO-school aan de Botenlaan en Gezond in de wijk bracht veel discussie. Daaruit bleek dat de burgers in de stad mee willen denken en mee willen doen rondom allerlei thema’s in hun directe leefomgeving. De PvdA vakwethouder Eric van Merrienboer verwoordde het goed : burgerparticipatie kan alleen lukken als de gemeente inzet op de kardinale vragen : de informatie en communicatie moet goed zijn ; betrek de belanghebbenden erbij ; ben duidelijk over de verwachtingen ; ondersteun actieve bewoners ; geeft een betere bekendheid aan burgerparticipatie ; zorg voor een goede aanspreekbaarheid ; stimuleer burgers sociaal en actief te zijn. Een geweldige ambitie. De input van deze avonden zal worden gebruikt voor de conceptvisie en concept uitvoeringsprogramma en via het College zal er uiteindelijk een echte visie en uitvoeringsprogramma aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Intussen wordt er al volop in de 7 stadsdelen, 19 wijken en 109 buurten van Eindhoven gewerkt aan deze ambitie, de burgerparticipatie in Eindhoven. Daarbij worden ook de raadsvertegenwoordigers vanuit de commissie stadsdeelgericht werken in de 7 stadsdelen ingezet.
De PvdA fractie heeft de ambitie en het vertrouwen dat dit gaat lukken, waarbij het vertrouwen in de politiek ook wordt versterkt. Voor meer informatie zie ook de gemeentelijke website.