Goed nieuws!
Zojuist is het initiatiefvoorstel ‘Fiets op 1’ aangenomen in de Raadsvergadering van 15 februari..
Er zijn de afgelopen jaren veel meer fietsers bijgekomen, dankzij de investeringen van de afgelopen jaren in de fietsinfrastructuur en fietsvoorzieningen. Maar op sommige plaatsen kan de infrastructuur de groei aan fietsers niet bijhouden
Ook het aantal elektrisch- en deelfietsen in de stad is flink toegenomen. Tegelijkertijd staat de ontwikkeling van Eindhoven niet stil, in tegendeel: er komen meer woningen in de binnenstad, het voorzieningenniveau neemt dankzij de regio-envelop een vlucht en het aantal inwoners groeide flink door en dat zal het blijven doen door de bouwopgaven. Gezien al deze ontwikkelingen is een herijking en actualisatie van het integrale fietsbeleid hard nodig.
Deze voorstellen doen we omtrent 5 doelstellingen:
- Eindhoven is in 2030 in de top 10 van beste fietssteden van Nederland volgens de Fietsstad top 100 van de Fietsersbond. We zetten de fiets op één;
- We zorgen voor een groter aandeel van de fiets in ritten tot 7,5 km;
- We gaan voor veel minder verkeersongelukken met fietsers;
- We verhogen de leefbaarheid door te werken aan een fijne en gezonde stad alle Eindhovenaren. Met een nieuw fietsbeleid werken we dus ook aan een prettige stad en het gezondheidsbeleid;
- we zorgen dat iedereen die wil een fiets heeft in 2025 en zo ook kan (leren) fietsen.
Deze doelstellingen hebben we vertaald in een heleboel acties, die te lezen zijn in het initiatiefvoorstel via deze link. Daar kun je rustig over nadenken als je morgen weer op de fiets zit!
Tot slot wil ik zeggen dat ik me al een paar jaar inzet voor de fiets en de fietser in Eindhoven. Dus ik ben er trots op dat we samen met D66 en GroenLinks tot dit initatiefvoorstel zijn gekomen. Ook gaaf dat we in samenwerking met stakeholders, maatschappelijke organisaties, inwoners en ook Bas Braakman nu extra inzet voor fiets kunnen voorstellen.