Door Frank Depla op 20 juli 2015

Bespreking sportvisie, naast vergezicht ook concrete resultaten: Bevriezing tarieven!

Deze week is uitgebreid gesproken met de wethouder over de nieuwe sportvisie.
Eerder heb ik bericht op deze site dat de sportvisie prima uitgangspunten bevat die we als sociaal democraten goed kunnen ondersteunen: inzetten op de jeugd dat deze gaan sporten, maar ook de inzet op sportstimulering in wijken waar minder aan sport wordt gedaan. En natuurlijk de inzet op gezonde sportclubs! En voor ons betekent dit laatste ook financieel.

Ook vinden we het nog steeds een goed voornemen dat het golfslag bad wordt gesloten. Wanneer we financiële keuzes moeten maken kiezen we voor een ” familie” – en verenigingsbad tegen toegankelijke tarieven, boven een golfslagbad.

IJsbaan
Natuurlijk ging het ook over de ijsbaan. Het college hield in eerste instantie vast aan sluiting in juli 2016. Uit de contacten met de verenigingen blijkt dat wanneer we de ‘doorstart’ een serieuze kans willen geven de verenigingen meer zekerheid moeten bieden dan 1 seizoen. Denk aan het werven en behouden van leden, maar het zelfde geldt voor sponsors. Kortom we hebben het voorstel gedaan de ijsbaan sowieso nog 2 jaar open te houden. In het najaar heeft het zgn. “regieteam” dan onderzocht welk plan het meeste kansen biedt voor een gezonde doorstart van de ijsbaan!
De wethouder zal dan wel de komende maanden –om in sporttermen te blijven- “beter in vorm moeten zijn”. De samenwerking met de ESR, bij het tot stand komen van deze sportvisie, is moeizaam verlopen. Een goede samenwerking is noodzakelijk om vertrouwen te houden in de uitwerking van deze sportvisie en zeker wat betreft de ‘doorstart’ van de ijsbaan.
De wethouder heeft beterschap beloofd, en we verwachten van haar – om in die zelfde sporttermen te blijven spreken- dat zij aan het begin van het seizoen goed getraind de competitie ingaat!

Vitale sportvereniging: bevriezing tarieven
We hebben onze zorg uitgesproken over de vitaliteit van de sportclubs, mn. financieel. De oproep van de binnensportverenigingen liegt er niet om, en ook de vitaliteitsscan van de gemeente laat zien dat meer sportverenigingen het financieel moeilijker krijgen.
Een sportbestuurder melde het ons als volgt, ‘het is gewoon niet meer leuk om bestuurder te zijn, je bent alleen nog maar bezig met de financiële zaken aan elkaar te breien ipv bezig te zijn met de sport”
Het volgende hebben we de wethouder gevraagd om sportclubs spoedig meer financiële armslag te geven en penningmeesters wat meer rust:
– geef verenigingen zoveel als mogelijk zelf de kans om inkomsten te genereren welke de exploitatielasten kunnen drukken, en waardoor het mogelijk wordt de tarieven te verlagen
– kijk verder of uitbesteding van beheer en onderhoud financiële voordelen oplevert, en ook deze kunnen worden vertaald in lagere tarieven
– tenslotte, bevries voor dit seizoen de tarieven voor de breedtesporten, mn. de zaalsporten krijgen dan de wat noodzakelijke lucht

We zijn blij dat de wethouder dit allemaal heeft toegezegd. En wat ons betreft gaat de wethouder direct met de ESR aan de slag om te kijken welke mogelijkheden op dit gebied er zijn om de kosten terug te brengen en dus de tarieven te verlagen.

Met name met het bevriezen van de tarieven voor 1 seizoen is dit voor nu even een welkome ” rust” aan het financiële “front” van een sportbestuurder.

Sporten is leuk om te doen
Tenslotte, we hebben de wethouder nog het volgende meegegeven, waarbij ik de inbreng van de voorzitter van Rust Roest heb aangehaald, hij citeert de sportvisie en vervolgens geeft hij hieraan een kwalificatie:
‘sport is geen doel op zich, maar een middel dat wordt gebruikt om ambities te realiseren omtrent welzijn van mensen” –uit de visie- De voorzitter. van Rust Roest ‘rilt hiervan”. Voor hem geldt dat mensen in eerste instantie veel plezier beleven aan sport en dat dit spelplezier de motor is om te sporten.

Wij zijn het volledig met deze bestuurder eens. Het gaat om het plezier van de competitie, uitputten, uitsloven en het spel. Kortom sporten doe je omdat het leuk is. Dat we hiermee ook maatschappelijke doelen kunnen realiseren ,zoals langer gezond blijven, leren spelen, incasseren, leerprestaties verbeteren, volgt hieruit. Kortom ook voor de PvdA is de volgorde : eerste het sportplezier, dan de sport als middel om maatschappelijke doelen te bereiken.

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen

Meer over Frank Depla