Door Mieke Verhees op 9 juli 2015

4 Apostelen

Aan de Bergmannstraat in Eindhoven, middenin een woonwijk, staat een klein kerkje. Na jarenlange leegstand en anti-kraak, besloot de gemeente in 2007 het pand te huren van eigenaar Woonbedrijf, om het vervolgens beschikbaar te stellen aan de creatieve industrie.
Er is voor veel geld (160.000 Euro) verbouwd en de stichting 4Apostelen namen er hun intrek. De stichting heeft de kerk nieuw leven ingeblazen en heeft zelf ook veel geld en energie gestoken in de verbouwing tot de mooie woon/werkruimte die het nu is. De gebruikers van het kerkje zijn een prachtig voorbeeld van een geslaagde start-up. AtelierNL staat in de startblokken om onder meer het inmiddels wereldvermaarde kleiservies zelf te gaan produceren op de plek waar ze groot zijn geworden, tot nu toe uitgevoerd door Royal Tichelaar Makkum. De stap om het vanaf nu zelf te gaan doen in Eindhoven is groot, maar past ook helemaal in de huidige trend van kleinschalige maar hoogwaardige designproductie door makers zelf.

Een ander voorbeeld van de werkzaamheden is glasproductie uit natuurlijk zand en het winnen van papier in de nationale parken van Nederland. Stuk voor stuk projecten waarmee internationaal de aandacht getrokken wordt, juist vanwege een meer duurzame designbenadering die in Eindhoven wortelt. Ook fotograaf Mike Roelofs ziet de kerk en Eindhoven als de ideale plek om zich als een van de beste portretfotografen van Nederland door te ontwikkelen.

Daarbij vervult de stichting een waardevolle functie in de wijk. Er worden evenementen georganiseerd zoals sinterklaasavond voor de kinderen uit de buurt. De buurt is dan ook heel blij met de 4Aposteken. De kerk is ook al jaren een vast onderdeel van de DDW.

Kortom: Het mogelijk maken van creatieve ontwikkeling, in een designstad die haar talenten voor de stad wil behouden.
Een mooi streven dat heel goed is gelukt.

Er is in de afgelopen jaren geprobeerd een huurcontract op te stellen. De gemeente wilde dit graag om inkomsten te genereren, de stichting wilde dit graag om een stukje zekerheid in te bouwen. Tot een huurovereenkomst is het nooit gekomen. Over het waarom lopen de versies van het gebeurde nogal uiteen. De waarheid zal, zoals meestal, daarbij ergens in het midden liggen.

Wat wel duidelijk is, is dat het huurcontract tussen Woonbedrijf en gemeente per mei 2015 door de gemeente is opgezegd. Hierbij is door de gemeente niet gezorgd voor een ‘warme overdracht’ voor de 4Apostelen.
Nu is er een geschil ontstaan. Woonbedrijf wist lang niet wat de toekomst van het pand moet worden. Wil zich daarom niet voor langere tijd committeren. De Stichting krijgt van Woonbedrijf een tijdelijke gebruikersovereenkomst aangeboden die loopt tot 1 januari 2016. Daarna is deze per 3 maanden opzegbaar. Dat biedt te weinig toekomstperspectief voor verdere investeringen en uitbreidingen.

De fractie vindt dat we er alles aan moeten doen om de stichting in de kerk te houden. Het zou echt een blamage zijn wanneer een dergelijk waardevol initiatief op deze manier de biezen zou moeten pakken.
De middelen hiertoe zijn voor een raadslid beperkt, zeker omdat het pand niet in eigendom is van de gemeente. We doen toch ons best. We hebben het diverse malen onder de aandacht gebracht en een gesprek geïnitieerd. Dat heeft inmiddels plaatsgevonden en in de raadsvergadering is ons de toezegging gedaan dat zowel Woonbedrijf als de gemeente er alles aan zullen doen om het mogelijk te maken dat de Apostelen kunnen blijven.

Inmiddels is duidelijk dat Woonbedrijf het pand gaat verkopen. De 4Apostelen kunnen daarbij het eerste kooprecht krijgen. Wat de vraagprijs wordt is echter nog niet bekend. Het blijft dus nog even spannend…..

Mieke Verhees

Meer over Mieke Verhees