Door Frank Depla op 30 maart 2015

PvdA pakt geluidsoverlast aan ‘Brabantroute’ (deel 2)

Op 27 maart heeft het college van Eindhoven bekend gemaakt dat ze extra maatregelen gaat nemen tegen de geluidsoverlast van treinen aan de Hofstraat in Tongelre.

Onderrmeer door het ‘voorfinancieren’ van zogenaamde raildempers, smeetpotten etc.
Voor bewoners is dit zeer goed nieuws, het aantal decibels zal afnemen waardoor de geluidsoverlast wel eens voor de helft minder kan worden. Deze zomer wordt aan het spoor gewerkt waardoor de maatregelen direct kunnen worden meegenomen. De vasthoudendheid van de bewoners heeft er toe geleid dat we als PvdA het college hier regelmatig om hebben gevraagd. Het toont vervolgens van lef dat het college 5 a 6 ton voorschiet om dit probleem op te lossen. In de wetenschap dat het niet zeker is of de gemeente het geld terug krijgt. Maar de bewoners mogen niet het dupe worden van getouwtrek tussen overheden. Dat is ook wat de PvdA vindt en altijd heeft uitgedragen.

Maar daarmee zijn we er dus niet, niet alleen de Hofstraat maar ook andere steden en dorpen aan de Brabantroute kennen overlast. Overlast die ontstaat door treinen die ook weer van belang zijn voor onze economie, niet alleen die van eindhoven of brabant maar voor geheel Nederland. Daarom zou het logisch zijn dat het Rijk uiteindelijk over de brug komt en Eindhoven deze 6 ton terugbetaald. Maar ook dat zij maatregelen neemt elders aan het spoor in Brabant.
Samen met de provinciale PvdA fractie zullen we onze collegas in Denhaag vragen om dit nogmaals aan te kaarten bij de staatssecretaris.

En natuurlijk hebben wij ook als vergezicht dat zo’n drukke treinroute dwars door je stad in feite onder het maaiveld thuis hoort.
Maar voor nu zijn bewoners blij dat het in de loop van de zomer zij waarschijnlijk weer beter kunnen slapen door vermindering van geluidsoverlast.

Frank Depla

Frank Depla

Ik ben Frank Depla (1963). Geboren getogen in Stratum. Nu al weer enige tijd woonachtig in Gestel en geruime tijd actief geweest voor de PvdA Eindhoven als raadslid. Nu probeer ik waar kan mensen te ondersteunen vanuit mijn rol als coordinator van het Ombudsteam. Wat mij motiveert is onrechtvaardige situaties aanpakken.  Bijvoorbeeld bewoners die vastlopen

Meer over Frank Depla